Herorganisatie/ Toekomst stripbibliotheek

Beste stripliefhebbers,

Wij hadden meer dan 20 jaar een ferme stripbibliotheek maar de laatste jaren (en vooral dit jaar) komen wij in nauwe schoenen te zitten: een slinkende groep medewerkers en dus ook beperkte inkomsten. Afgelopen jaren probeerden wij met eigen acties extra inkomsten - naast een subsidie van ons jeugdhuis - het hoofd boven water te houden, maar nu moeten wij op zoek naar andere methoden, misschien een andere vorm van organisatie.

Het gaat hier over een ferme berg strips en een mooie werking. Kennen jullie voorbeelden of hebben jullie ideeën wat de toekomst is voor zo'n bib?
Is er een instantie die stipbibs ondersteund, of een subsidiedossier waarin we misschien passen?
Ik kwam al voorbeelden tegen van stripbibs die volledig verbonden zijn aan een school en met scholieren werken. Daar voel ik wel iets voor. Als jullie nog her-organisatorische inspiratie hebben, hoor ik die graag!
Geplaatst op 14/12/2012 Citeren
Avatar
stripcolletie
Geplaatst op 14/12/2012
Voor subsidies is het wel nodig om te weten waar de stripbibliotheek zich bevindt. Subsidies durven nogal van gemeente/provincie/gewest verschillen...
Geplaatst op 14/12/2012 Citeren
Avatar
Royale de luxe
Geplaatst op 14/12/2012
Crew
Avatar woelfie
4125
Je kan misschien te rade gaan bij andere stripbibs, niet enkel qua werking, maar ook qua subsidie en/of ondersteuning vanuit de gemeente.

(zelf ben ik al een paar keer in de stripbib van Meise binnengestapt, en daar doen ze het toch goed, denk ik)
Geplaatst op 14/12/2012 Citeren
Avatar
woelfie
Geplaatst op 14/12/2012
Zelf jaren de strip-o-theek in Wondelgem(deel uitmakend van het jeugdhuis) gedaan, naast de bibliotheek.
Nadat ik werd buiten gezet, wegens nieuwe huurder die de kerk meer opbracht (wie dacht dat het bij de kerk niet om geld ging), heb ik ook naar een alternatief gezocht maar tevergeefs geen interesse bij de jeugd was een van de opmerkingen.
Bibliotheek was "positiever", mocht ze daar laten (12000) en verder niks. Ik was concurrentie. Wie kan er nu concurrentie zijn van een bibliotheek?
Maar ja, ze dan maar verdeeld onder leden en de rest geschonken aan een "goede zaak" om opnieuw te starten. Maar wat blijkt tot nu, niks, en ik vermoed dat reeds bij het oud papier liggen.
Dus verwacht maar niet teveel.
Geplaatst op 14/12/2012 Citeren
Avatar
Aldebaran
Geplaatst op 14/12/2012
Crew
Avatar Surya
13272
Das een triest verhaal zeg. Ik had 20 jaar geleden een goede vriend die in Wondelgem wooonde en daar alle Buck Danny strips uit de strip-o-theek daar.
Geplaatst op 15/12/2012 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 15/12/2012