Klassieke Vlaamse strips nu online lezen

Vroeg werk van Marc Sleen, Willy Vandersteen, POM en Jef Nys nu on line te lezen:

/edit Moderator - Ik heb de URL verwijderd tot zolang er geen duidelijkheid is of deze site al dan niet met toestemming van de rechthebbende(n) is ontstaan.
Geplaatst op 27/01/2013 Citeren
Avatar
e.simons
Geplaatst op 27/01/2013
Crew
Avatar Veter
7844
Is dit met toestemming van de auteurs en/of de uitgeverijen? Of is dit een illegale site?
Geplaatst op 27/01/2013 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 27/01/2013
Crew
Avatar Iyo74
6897
Gezien de tekst op de startpagina, vrees ik dat deze site geen lang leven beschoren is...
"Deze site is bedoeld als eerbetoon aan auteurs die het stripverhaal in Vlaanderen (en ten dele ook in Nederland) hebben grootgemaakt. De site bevat de volledige electronische versies van albums uit hun vroege werk. Deze albums kunt u dus hier gewoon on line lezen. De site wil op deze manier zorgen voor blijvende bekendheid van het werk van deze pioniers. Ze is volledig gratis en a-commercieel en is uitdrukkelijk niet bedoeld als concurrentie of vervanging, maar juist ter promotie van (het lezen van) de op papier verschenen albums van de auteurs. "

Voor de rest kan ik dit natuurlijk alleen maar toejuichen...
Geplaatst op 27/01/2013 Citeren
Avatar
Iyo74
Geplaatst op 27/01/2013
Site is al aangepast en albums zijn nu niet meer on line te lezen (zie: http://www.stripverhalen-online.net ) Wel jammer eigenlijk. Zoals nu aangegeven wordt op de site betrof het enkel albums die als zodanig (in die uitgave) niet meer beschibaar zijn en dus geen commerciële concurrentie inhouden voor de auteurs/uitgevers. Hopelijk krijgt de initiatiefnemer het akkoord van de rechthebbenden. Want deze vorm van publiceren van strips voor een breed publiek lijkt mij heel interessant en bij de tijd.

Wat vnden andere stripliefhebbers?
Geplaatst op 27/01/2013 Citeren
Avatar
e.simons
Geplaatst op 27/01/2013
Crew
Avatar Iyo74
6897
Tja, dat was te verwachten. Ik zou er geen enkel probleem mee hebben dat deze albums online verschijnen, maar zolang de uitgeverijen en rechthebbenden ergens een vlaagje winstbederf ruiken, zullen ze dit soort initiatieven niet toejuichen. Integendeel... Als iemand ooit toestemming zal krijgen om dit soort publicaties uit te brengen, zullen het de uitgeverijen zelf zijn. Tip voor die mannen: geef een gratis digitaal exemplaar bij de aankoop van een papieren versie. Wedden dat de lezers dit gaan appreciëren?!
Geplaatst op 27/01/2013 Citeren
Avatar
Iyo74
Geplaatst op 27/01/2013
Tip voor die mannen: geef een gratis digitaal exemplaar bij de aankoop van een papieren versie. Wedden dat de lezers dit gaan appreciëren?!


Dit zijn ze nu ook aan het proberen met de Bluray - Ultraviolet edities of zoiets. Waar de film op media en digitaal verkocht wordt in een keer.

Normaal gezien is er wel een verjaring op de rechten van werk. Maar tot zolang we met kuifjes en andere klassieke strips zitten, die gigantisch veel geld opleveren, zal dit zolang mogelijk worden uitgemolken door de (zogezegde) rechthebbenden.
Geplaatst op 27/01/2013 Citeren
Avatar
Royale de luxe
Geplaatst op 27/01/2013
Tja, als lezer vind ik het natuurlijk leuk dat alles zomaar bereikbaar is, maar ik begrijp de uitgeverijen best dat ze hun melkkoeien willen beschermen. (Moulinsart is er wel zeer over).

Als je ziet wat een ravage het internet in de muziekwereld heeft begaan... Ik denk dat uitgeverijen (en wellicht tekenaars) daar wel heel bang van zijn.
Muzikanten kunnen de kwijtgespeelde inkomsten door illegale downloads nog gedeeltelijk compenseren met optredens, maar ik zie een striptekenaar niet direct live performances gaan geven omdat er anders geen brood op de plank komt.

De verkoop van manga in Frankrijk is al danig aangetast doordat vele manga al gewoon (illegaal) online te lezen is. Ik ken verscheidene collega's die vroeger manga kochten dat het niet mooi meer was, maar er nu mee gestopt zijn, gewoon omdat alles digitaal te lezen is (illegaal welteverstaan).

Het internet maakt natuurlijk andere manieren van publiceren en winst mogelijk (online met advertenties, crowdfunding, ...), maar voor uitgeverijen brengt dat niks op. Mocht je nog per strip betalen om die te lezen, of per abonnement (bestaat er al niet zoiets?).
Geplaatst op 27/01/2013 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 27/01/2013
wordt het niet eens tijd dat ze die oude businessmodellen de deur uitjagen.

Ik koop ook zeer graag mijn boeken. Maar als die goedkoper kunnen en op een degelijke digitale manier leesbaar worden dan lees ik die even graag. Het zal niet hetzelfde gevoel geven maar voor mij gaat het niet om het medium papier meer. en om de discussie papier/digitaal lezen even uit de weg te gaan, het gaat er voor mij over wat voor 'entertainment' het betaalde product heeft opgebracht.

Het klinkt misschien kort door de bocht maar dat is het niet. Ik ken mensen die alle door de 'standaard' uitgegeven strips hebben en dan bedoel ik niet op papier. (Ze scheppen er dan ook nog mee op, want het heeft hen niets gekost hé). En waarschijnlijk hebben die zelfde mensen ook nog van tal andere uitgeverijen een hoop digitale albums. En daar gaat het fout! Hoe komt het dat ik niet digitaal kan kopen? Waarom is dat zo moeilijk? In België is er bijna geen enkele uitgeverij die 'verkoopt' (Standaard die verkopen niet maar verhuren voor 3 jaar een album).

En dat terwijl mijn kennis wel meerdere collecties heeft in bezit, zij het illegaal verkregen.

Dat ze het voor iedereen gemakkelijk maken om digitaal te lezen aan een sterk tarief. Het brengt meer op en je kan dat perfect in geregeld houden.

Wat betreft de auteurs. Dat ze maar wat meer stripbeurzen afgaan. Eigenhands tekeningen verkopen. Op sommige beurzen vragen ze al 25€ voor een tekening. (waarschijnlijk zijn er waar het meer en minder is). Daar zijn ze dan een 15 minuten aan bezig. Dat maal 4 + nog eens zitgeld en hun dag kan niet meer stuk. Dus als bijverdienste kan dat wel tellen.

Oh ja en ik wil nog 2 dingen kwijt. Er zijn er veel die alles altijd gratis zullen willen en je kan het digitale tijdperk niet blijven buitensluiten.
Geplaatst op 27/01/2013 Citeren
Avatar
Royale de luxe
Geplaatst op 27/01/2013
Crew
Avatar woelfie
4125
Ik zag net dat op de iPad ook strips te downloaden zijn, en ook gratis.
Het betrefr o.a. Kramikske 1, Werther 1 en Ever & De roos 1.
"Ontwikkelaar" is Peter Bonte, en die heeft uiteraard ook de rechten via Bonte Uitgeverij.
Dát vind ik nu eens een goed initiatief.

Update: Zelfs Plunk in het Arabisch, voor wie eens een andere taal wil leren ;)
Geplaatst op 27/01/2013 Citeren
Avatar
woelfie
Geplaatst op 27/01/2013
hela, ik ben niet tegen digitaal lezen hé. Ik denk ook wel dat er iets mee te verdienen zal zijn.

Maar digitale versies zullen altijd wel gekraakt worden... En mensen willen zo goedkoop (lees gratis) dingen. Ik begrijp dus gewoon dat uitgeverijen hier over 'hun' producten waken. Ze vrezen omzetverlies, en geen enkel bedrijf wil dat.

Misschien moeten ze eens over de grote plas te rade gaan bij Marvel, DC of Dark Horse, om te zien hoe die mannen het aanpakken.

Het eigendomsrecht van digitale content is trouwens slecht geregeld momenteel. Als je iets koopt, is het niet van jou, maar koop je het gebruiksrecht, niet het eigendomsrecht. Je kan het bijvoorbeeld niet in je erfenis steken. Kijk maar naar Bruce Willis met zijn muziekcollectie...
Dat Europa daar eens iets aan doet.

Ik vraag me overigens af wat de toekomst van de beurzen is als iedereen digitaal koopt...
Minder beurzen, minder mogelijkheden om handtekeningen te zetten. Tekeningen op commissie?
Of grote evenementbeurzen organiseren, waar de strip dan eigenlijk maar een klein deel van vormt, à la FACTS. Maar da's niet voor ieders budget.
Geplaatst op 28/01/2013 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 28/01/2013
Crew
Avatar Iyo74
6897
Origineel geplaatst door Royale de luxe
wordt het niet eens tijd dat ze die oude businessmodellen de deur uitjagen.

Daar zit volgens mij inderdaad het hele probleem. Men wil niet afwijken van wat men als goed/betrouwbaar ervaart. De angst voor 'het internet' zit er goed in. Nochtans denk ik dat er heel wat mensen zijn die tegen betaling digitale strips willen aanschaffen. Moest men daarbij dan ook nog eens de mogelijkheid voorzien om tegen sterk gereduceerd tarief de papieren versie aan te schaffen indien een album goed bevonden wordt, dan is het pas helemaal feest!
Geplaatst op 28/01/2013 Citeren
Avatar
Iyo74
Geplaatst op 28/01/2013
Dat een digitaal aanbod perfect kan werken wordt bewezen door ITunes en de music store van Amazon (die helaas alleen in Amerika beschikbaar is). De reden dat dit werkt: een redelijke prijs vragen en niet de consument confronteren met belachelijke kosten.

De muziekindustrie heeft dit ondertussen geleerd en het model kan net zo goed werken voor boeken of gedrukte media in het algemeen. De uitgeverijen zijn zo ver nog niet, maar zullen willens nillens toch ook naar dit model toe moeten denk ik.

Om terug te komen op de on line site waarmee deze thread begon: zij zeggen dat ze enkel niet meer verkrijgbare albums on line willen aanbieden. Dat stelt de interessante vraag: is er dan nog sprake van illegale concurrentie of benadeling van de uitgever? Anders geformuleerd: hoe kun je iets beconcurreren dat niet meer bestaat?
Geplaatst op 28/01/2013 Citeren
Avatar
e.simons
Geplaatst op 28/01/2013
Crew
Avatar Veter
7844
Ik geloof best dat de bedoelingen van de site nobel zijn. En ik zou het ook leuk vinden als dat zou kunnen en toegelaten worden.
Maar ik ben er nogal zeker van dat de rechthebbenden hier toch wel een ander idee over zullen hebben. En dat die site dus vroeg of laat in de problemen zal komen.
Hoe je het draait of keert, die site heeft geen rechten op die uitgaven, en is dus eigenlijk illegaal bezig.
Van de andere kant ben ik natuurlijk geen jurist, en zal ik het met plezier lezen als een jurist mij hier tegenspreekt. :D
Geplaatst op 28/01/2013 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 28/01/2013
Crew
Avatar woelfie
4125
Origineel geplaatst door Veter
Hoe je het draait of keert, die site heeft geen rechten op die uitgaven, en is dus eigenlijk illegaal bezig.

Technisch gezien is dit (jammer genoeg) volledig correct.

Enkele jaren geleden was ik ook al geintrigeerd door een gelijkaardige situatie voor computer games, met name abandonware.
Wat doe je als je een computerspel (lees: strip) wil spelen (lezen) maar dit wordt niet meer aangeboden (idem) en tweedehands zijn ze ook zo goed als onvindbaar (nog eens idem).
Bijkomend probleem daar was dan de originele programmeurs of licentiehouders ofwel al dood waren, gestopt, failliet gegaan en wat nog meer, en dat het dubbel zo moeilijk was om de rechthebbenden te identifiëren. Dit probleem stelt zich denk ik minder met strips.

Een veel gelezen opinie was dan dat men die spelen zou mogen blijven aanbieden, tenzij de registratiehouder deze opnieuw op de markt zou brengen (wat bijvoorbeeld wel gebeurd is met klassieke Atari games).
Maar je kan je natuurlijk de vraag stellen, of alles wat niet of moeilijk beschikbaar is, zo maar mag gecopieerd worden?
Mag ik als Robbedoes-fan copies maken en/of verspreiden van de eerste weekbladen? Uiteraard niet. Dit zou gewoon de these verdedigen "als het te duur is voor mijn, mag ik het gratis copieren". En wat is dan te duur? € 1000 voor Robbedoes Album 1 is denk ik voor de meesten veel geld, maar datzelfde argument wordt gebruikt voor computergames (€ 40) of CDs (€ 10).

Het einde van de discussie lijkt me nog niet voor morgen.
P.S. abandonware wordt meestel oogluikend toegestaan maar blijft in se illegaal
Geplaatst op 28/01/2013 Citeren
Avatar
woelfie
Geplaatst op 28/01/2013