Nero strip

Hallo, Wie kan me zeggen hoe ik kan zien van welke druk een bepaalde strip is.
Bij de meeste strips staat er onderaan op de achterflap divers info, waaronder het ISBN nummer, en dan bvb "D/1972/0034/20" en wat verder een datum in een kadertje "3/9/1979" en tegen de rug aan "copyrightteken gevolgd door 1979 by nv Scriptoria"
Ik heb het vermoeden dat de eerste datum de uitgiftedatum is, terwijl de tweede datum die is van de drulk. MLaar welke druk??
Verder heb ik nog een oudere NERO "De matras van Madras" (het nummer 8) Hier staan er geen data op de achterflap, maar wel volgende tekst op de laatste bladzijde (Zie foto) Welke druk is dit??
Bedankt voor de info.
http://img522.imageshack.us/img522/4055/datumneroee4.th.jpg
Geplaatst op 01/04/2007 Citeren
Avatar
mava105
Geplaatst op 01/04/2007
Crew
Avatar Veter
7851
Volgens mij is de datum met het kadertje de uitgavedatum. In dit geval dus augustus 1967.
Het andere cijfer (D/1967/0034/153) is het Wettelijk Depot nr.:

een wettelijk depotnummer: in Belgë bestaat een wet die omschrijft dat iedereen die een boek uitgeeft, één exemplaar dient te deponeren bij het wettelijk depot, zijnde de Koninklijke Bibliotheek in Brussel


Ik denk dat bij kompleet identieke herdruk dat depotnummer niet verandert, maar wel de uitgavedatum in het kadertje.
Geplaatst op 01/04/2007 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 01/04/2007
ikzelf heb ook een aanzienlijk aantal nero strips,
de moeilijkheid is inderdaad om de drukken te herkennen.
bij mijn weten is er een marc sleen gids op de markt
dit is een soort van catalogus die uit 5 delen bestaat als ik me niet vergis.
hij is uitgebracht door yves kerremans, mar de lint en ivan thoma
in het tweede deel wordt beschreven hoe je de drukken kunt herkennen binnen de verschillende reeksen
hij is zeer moeilijk te verkrijgen.
ikzelf ben er ook al een hele tijd naar op zoek.
misschien kan iemand van de bezoekers van dit forum me verder helpen.
alvast bedankt
Geplaatst op 15/02/2010 Citeren
Avatar
bart vaes
Geplaatst op 15/02/2010
Avatar lagaffe
351
ik heb iig ondervonden dat volgens mij geen enkele vlaamse stripreeks zo een onduidelijke nummering heeft als nero,ik ben terug bezig met mn reeksen deftig te zetten en overzichtelijke lijsten ervan te maken,ben een paar uur bezig geweest ermee deze middag (3 dezelfde titels met verschillende nrs enzo in mn kast...)
ik heb 2 verschillende lijsten(klassieke en reguliere lijst)van wat de nero uitgaves moeten zijn,maar blijkbaar bestaan er nog andere nummeringen ofzo?de heruitgaves erbuiten gelaten welliswaar ?(
Geplaatst op 22/02/2010 Citeren
Avatar
lagaffe
Geplaatst op 22/02/2010
Crew
Avatar Veter
7851
De 'reguliere' of nieuwe Nero reeks (Het Bobobeeldje) is consequent blijven voortnummeren.
Maar bij de oude reeks (wat later de 'Klassieke avonturen' zou gaan heten) zijn bij de heruitgaven een aantal keren de nummering gewijzigd.

http://www.stripinfo.be/strip.php?reeks=2449
Geplaatst op 22/02/2010 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 22/02/2010
Avatar lagaffe
351
thx voor de hulp (y)
nu er nog proberen aan uit te geraken lol
Geplaatst op 22/02/2010 Citeren
Avatar
lagaffe
Geplaatst op 22/02/2010