Assassin's Creed (Dark Dragon Books) 1 The Fall
2 The Chain

Wie nog nooit van Assassin's Creed heeft gehoord kan best even deze introductie meenemen en dan is hij zo klaar om met deze nieuwe reeks van Dark Dragon Books te beginnen.

Assassin's creed The Game vertelt het verhaal van Desmons Miles, een schijnbaar doordeweekse barman die op een dag gekidnapt wordt door de machtige multinational Abstergo Industries. Tijdens zijn gevangschap herbeleeft Desmond met behulp van de animus, een hoogtechnologische ligstoel, de herrineringen van zijn voorouders. Abstergo wil op die manier de locatie van mysterieuze artefacten, de zogenaamde Pieces of Eden zien te achterhalen en Desmond uitschakelen wanneer hij niet meer nuttig voor hen is. Abstergo wordt geleid door de Tempeliers die al eeuwen in een noeste strijd verwikkeld zijn met de Assassijnen waartoe ook Desmond en zijn voorouders behoren.

Waar de voorouders van Desmons hem voeren naar Damascus en Jeruzalem te tijde van de derde Kruistocht in de middeleeuwen en het Italië van de renaissance beleeft Daniel Cross in Assassin's Creed The Fall en The Chain het verleden van zijn voorouders in Rusland ten tijde van de revolutie.

Assassin's Creed heeft zich altijd afgespeeld tegen een achtergrond van roerige politieke en sociale veranderingen. Na het bestuderen van de lijst met potentiële historische periodes waren Karl Kerschl, Cameron Stewart en Nadine Thomas het meest geïntigreerd door het Keizerlijke Rusland en het pad naar de revolutie van 1917. In het spel wordt al verwezen naar de mysterieuze Toekgoeska-exsplosie in Siberie uit 1908. Hierbij zouden Nikla Tesla en Tsaar Nicolaas II, die een stuk van Eden zou bezitten, betrokken zijn. Dit waren mooie ingangen om een eigen Russische plot te schrijven. De Rest is zoals gezegd... geschiedenis!

Assassijn Nikolai Orelov gaat in 1907 in opdracht van de Broederschap op jacht naar de machtige Staf van de Eerste Beschaving. Het spoor leidt naar de keizerlijke trein, maar wanneer hij aan boord is gekomen, wordt hij na een gewelddadig gevecht overmeesterd door tsaar Alexander III. Later leidt hij een team Assassijnen naar een installatie in Toengoeska waar het voorwerp wordt bewaard. De faciliteit wordt echter vernietigd door een explosie van energie.

In het jaar 2000 wordt de van een drugsverslaving herstellende Daniel Cross geteisterd door hallucinaties van een mogelijk vorig leven. Wanneer hij bijna een onschuldige voorbijganger doodt, wordt hij tegengehouden door Hannah Mueller, een Assassijn. Daniel weet om onverklaarbare redenen over de Assassijnen en de Tempeliers, maar hij kan zich niet herinneren dat hij ooit deel uitmaakte van de Broederschap. Paul Bellamy, een andere Assassijn, wekt een van
Daniels visioenen op en komt erachter dat het gaat om de herinneringen van een van zijn voorouders: deRussische Assassijn Nikolai Orelov.

Het moet me van het hart dat een strip gemaakt naar een spel me vaak niet kan boeien. Meestal omdat men het verhaal van boek wilt enten op het verhaal van de game. Bij Assassin's Creed tracht men dit natuurlijk ook maar bekijkt men de hele historie van uit een andere hoek. Dit zorgt ervoor dat het déja-vu model dat je meestal in soortgelijke verhalen kan verwachte wegblijft. Gelukkig maar. Een pluim dus voor de scenaristen van dienst. Het leest bovendien heel vlot en de tekeningen boeien enorm en passen perfect bij het verhaal. Wetende dat dit twee strips zijn met iets meer dan 48 pagina's (respectievelijke 80 en 104) betekent dus dat je ettelijke uurtjes vermaak en spanning hebt door dit verhaal. Het mystieke aspect blijft niet lang zoek en zal je meeslepen doorheen de twee verhalen.

Dit met de feestdagen voor de deur.....