De werelden van Thorgal - Kriss van Valnor 3 Een koningin waardig

Een spin-off van een verhaal staat meestal gelijk met het uitmelken van een succesreeks. Talloze scenaristen en tekenaar hebben al een poging ondernomen en zullen dat in de toekomst zo goed als zeker nog doen. Als striplezer kan ik dit alleen maar beklagen en aanvechten tot je een reeks tegenkomt waarvan je blij bent dat men met één of meerdere nevenreeksen werkt.

'De werelden van Thorgal' is dus zo een reeks waarvan je je geluk niet op kan. Na het origineel van Van Hamme en Rosinski stond men als stripliefhebber huiverachtig toen de geruchten van spin-offs de wereld werden ingestuurd. Huiverachtig en vooral sceptisch. Als iemand, gestart met deze instelling, kan overtuigd worden van zowel het scenario als van de tekeningen, eenmaal de strip dan uiteindelijk uitkomt, dan blijft die voor de rest van zijn leven een die-hard fan.

Maar 'De werelden' blijft telkens weer prachtige verhalen uitbrengen die niet alleen op zich een verrijking zijn van het origineel, maar tevens een aanvulling. Bij personages die in 'Thorgal' aan de bak kwamen werd wel een zekere achtergrond aan de figuur meegegeven, maar nooit meer dan nodig voor het verhaal in kwestie. 'De Werelden' gaat deze personages juist verder uitspitten en geeft ze op deze manier meer kleur. Daarenboven loopt, zoals bij de Kriss van Valnor reeks, het verhaal samen met dat van Thorgal, wat op zich ook al een mooie aanvulling is. We krijgen op deze wijze een dieper inzicht in die verhalen en dit nodigt uit om deze eens te herlezen.

De strijd tussen de koning-genezer Taljar Sologhonn en koning Gustaafson is hevig en vol valstrikken. Sologhonn tracht op slinkse wijze de macht over het gebied van Gustaafson te pakken te krijgen. Liefst zonder slag of stoot. En dat kan. Het gebruik wil dat elk jaar, tijdens de Althing van het noord-oosten van de twaalfde maand, de koning zich vertoont met de staf, een scepter met een gouden drakenkop en bezet met edelstenen. Deze stok is tijdens het transport van zijn rustplaats, het eiland van de wind, naar de koning op mysterieuze wijze verdwenen. Hier is het dat Kriss van Valnor en haar kompaan, de dochter van koning Gustaafson, op de proppen komen en een onderzoek voeren naar deze scepter. Prins Althar, de zoon van Gustaafson, wacht maar op één ding. Dat is de dood van zijn vader waarna hij de kroon op zijn hoofd kan zetten. Hij zal zijn zus en Kriss dan ook het leven zuur maken.

Een meeslepend verhaal gesteund door prachtige tekeningen zorgen voor een trilling van spanning door je lichaam tijdens het lezen van het verhaal. Vooral het prachtige en totaal onverwachte plot van het verhaal sleept je mee tot aan de laatste letter, de laatste potloodstreep van het verhaal.

En wat blijft het toch weer smullen van die prachtige covers van de hand van Rosinski himself!!! (ook al beweren kwade tongen dat deze grotendeels digitaal zou zijn aangepast van een ruwe schets van zijn hand.)