Muchacho INT 1 Integrale uitgave

Muchacho is geen nieuw verhaal, het werd reeds uitgegeven in een tweeluik terug in 2004 en 2006. Het was meteen ook Emmanuël Lepage zijn debuut als scenarist. Maar daarvoor had hij al redelijk wat werken gemaakt met een handvol dames en heren die ons zeker bekoorden: Géné, He Meisjes, etc... . Deze werken scoren redelijk hoog in onze DB, maar niet zoals dit verhaal dat hij alleen maakte en waar de stripwereld van verstomd raakte toen het uitkwam. Hiermee overtuigde hij zijn achterban en iedereen in het stripwereldje dat hij even goed kon vertellen als tekenen.

1976, Nicaragua. Een bus vol dorpelingen wordt door de militairen gestopt en iedereen moet eruit. De commandant van het eskadron begint aan iedere passagier te vragen of ze een vuurtje hebben om zijn sigaret aan te steken. Een rode bic aansteker is het licht van de rebellie en meteen ook de introductie in de dit verhaal. Muchacho gaat over de guerrilla maar is een geromantiseerd werk: met Liefde en drama, spanning, achtervolgingsscènes door de dikste jungle en een paar Helden natuurlijk.
Sinds Lepage een dubbele taak vertolkt, heeft hij redelijk veel vrij spel om te laten en doen wat hij wil. Maar datgene wat hij doet is goed. De tekeningen zuigen je zo diep het verhaal in dat je het album eigenlijk nadien nog eens moet vastpakken om de complexiteit te zien, het detail, de indringende warme vochtige drukte van het Midden-Amerikaans land, de liefde en pijn maar vooral de omgevingen. De gecreëerde techniek is heel mooi, een korrelachtige inkleuring samen met aquarelachtige tinten maken het geheel vakkundig af.

Verhaalgewijs is dit eigenlijk een roman met alle reeds vernoemde elementen. Een jonge man gaat op zoek naar zichzelf en leert op de harde manier dood en liefde kennen. De setting helpt natuurlijk heel wat mee. Nicaragua is een land met een harde geschiedenis van dictatuur en verraad. En er zijn ook heel wat knipoogjes in verwerkt naar de echte helden in Midden en Zuid-Amerika!

Van deze Muchacho ga je evenveel genot hebben als van een topwijn uit die streek met als voordeel dat dit album je heel lang zal kunnen herlezen door deze mooie integrale uitgave.