Dierenriem 3 De keuze van de tweelingen

De Dierenriem is een conceptreeks rond de .. sterrenbeelden (om toch maar niet dierenriem te zeggen). De twaalf tekens komen één voor één aan bod in deze reeks. Elk verhaal is weliswaar individueel te lezen, maar je krijgt het volledige plaatje pas als je ze allemaal leest. De hoofdrolspeler bezit telkens een ketting, waaraan steeds een medaillon in de vorm van het desbetreffende sterrenbeeld hangt. Door de gelijkaardige juwelen weten we ook dat er tussen alle hoofdrolspelers een connectie bestaat. Het is echter nog afwachten, misschien zelfs wel tot het dertiende luik (ja, één extra) voor we gaan weten hoe alles in elkaar past.

Maar zoals gezegd, elk verhaal is een apart verhaal. In deze aflevering speelt een tweeling de hoofdrol. En dan bedoel ik dat in de betekenis van de dierenriem. Door het dragen van de ketting met de tweeling, kan Agatha dingen zien die een gewone mens niet kan. Ze is dan ook een helderziende met een uitstekende reputatie. Op een dag stapt Helena haar zaak binnen. Helena heeft leukemie maar kan geholpen worden door een donor met geschikt beenmerg. Hiervoor komt haar broer in aanmerking, maar deze Pol heeft zich al lang van de familie afgescheurd en is spoorloos. Ondertussen komt de man van Helena te weten dat ze naar een 'toverknol' gegaan is en verbiedt haar hier mee verder te gaan. En bij Agatha wil het niet echt lukken. De foto geeft haar niks, nee, ze heeft een persoonlijke bezitting van Pol nodig om resultaten te bekomen. Hoe daar aan te geraken? Hoe kan ze de broer vinden en indien gevonden hem overtuigen terug naar zijn familie te gaan? Zullen haar krachten en Agatha zelf sterk genoeg blijken te zijn voor deze taak?

Doorheen het verhaal zijn er bijna achteloze ontmoetingen met andere hoofdrolspelers uit deze reeks. Langzaam maar zeker begin je te beseffen dat er meer in dit verhaal schuilt. Zal deze macht niet uiteindelijk een vloek blijken te zijn voor elk van hen?

Zelden een conceptreeks gehad die spannende en interessante verhalen vertelt en toch langzaam aan er in slaagt een rode draad op te bouwen, dat zelf een hele ontdekkingstocht blijkt te zijn. Op twee verschillende niveaus krijgen we te maken met intrigerende elementen. Als Corbeyran de touwtjes zo stevig in handen blijft houden, kan dit wel eens de sterkste nieuwe reeks van het jaar worden. Het is onwaarschijnlijk snel dat we getrakteerd worden op een nieuw album: per maand en toch kan de maand niet snel genoeg voorbij zijn. De puzzel heeft nog veel blinde vlekken, maar ziet er alvast heel leuk uit.

In dit deel is Verdier de tekenaar van dienst (elk nummer van deze reeks heeft zijn eigen tekenaar). Hij geeft ons realistische tekeningen die op een zeer overtuigende manier emoties weergeeft en lichaamstaal laat spreken. Dit vormt een hoge toegevoegde waarde aan het verhaal. De juiste kadrering en close-ups versterken het intimistische van het verhaal. Je leeft hierdoor helemaal mee met het verhaal.

In het kort: Sterk. Zeer sterk.