Black Stone 1 De magiërs
2 New York

Op een straat in een uithoekje van de stad staat een straatgoochelaar. Hij pakt uit met een kaartspel. Als je de dame van harten kan volgen tijdens het schuiven van een drietal kaarten, dan win je de inzet. Als je de dame niet juist kan aanwijzen, dan krijgt de goochelaar je geld. De eerste kandidaat wint van de goochelaar. De tweede verliest echter. Deze speler vindt dit oneerlijk en begint ruzie te maken. Dan weerklinkt er een politie-fluitje en de goochelaar zet het op een lopen. Echter, als de agent dichterbij komt, zien de toeschouwers dat hij een valse snor heeft en snappen ze dat de agent en de eerste speler (die geld won) eigenlijk mee in het spel zitten en hen, samen met de goochelaar, opgelicht hebben. De nodige klappen worden uitgedeeld voor de twee kunnen ontsnappen.

Even later zien we de drie terug samen. Ze likken hun wonden en er vallen een paar zware woorden. Al vlug besluiten ze te splitsen: Jenny en Nelson vormen een koppel en willen hun eigen gang gaan. Ze laten Jean-Jacques in de steek en vertrekken met alles wat ze nog bezitten. De twee trekken naar Londen om daar een echte goochelaar-show op te zetten. Dit lijkt te lukken, tot ze op een dag een jongen doen verdwijnen die niet meer terug verschijnt in de verdwijnkist. Het volk in het theater keert zich tegen hen. Nelson kan nog net ontsnappen maar Jenny wordt opgepakt. Zij wordt veroordeeld voor moord, mede omdat Nelson haar in de steek laat door te vluchten naar de USA.

Het derde lid, Jean-Jacques, heeft niet stil gezeten en is nu ook in Londen terechtgekomen. Hij hoort over de lotgevallen van zijn vroegere vrienden en gaat op bezoek bij Jenny in de gevangenis. Niet om haar uit te lachen.. neen, hij is een goed mens en wil haar versie van het verhaal horen. Hij hoopt iets te vinden om haar te kunnen helpen.
Daarnaast gaat hij ook op bezoek bij het slachtoffer, de moeder van de jongen. Zij kan het immers niet vergeten en hij belooft op zoek te gaan naar de verdwenen jongen. Van Jenny hoort hij dat de jongen inderdaad weg was uit de kist, maar dat er in de plaats een vreemde zwarte steen in lag.

En zo vertrekt hij op zoek naar Nelson. Uiteindelijk weet Jean-Jacques een spoor te vinden en vertrekt hij naar de USA om Nelson te ondervragen. Immers, hij zal toch wel weten wat er met de jongen gebeurd is? Maar de zwarte steen heeft aan Nelson bepaalde krachten gegeven, waardoor hij wonderbaarlijke goochelacts kan vertonen en hij wil het bijhorende luxe-leventje niet zo maar opgeven. De confrontatie wacht…

Wat mij betreft, is dit tot nu toe een leuke, intrigerende reeks. Wat kan er met de jongen gebeurd zijn? En hoe? Wat is die zwarte steen juist? En kan Jean-Jacques, Nelson overtuigen van zijn zaak of zal het uiteindelijk eindigen in een oorlog tussen de twee? Er is juist genoeg magie en mystiek in het verhaal geslopen om het allemaal spannend en uitdagend te houden, maar niet zodanig veel dat het ongeloofwaardig wordt. De balans zit goed. Daarnaast is dit een detective-verhaal, weliswaar met een ongewone onderzoeker en een buitengewone zaak, dat wel. Maar het blijft een genot om mee op onderzoek te gaan. En ergens hoop je ook wel stiekem dat Nelson het deksel op zijn neus krijgt. Kortom, je draait met plezier de pagina rond om de volgende te kunnen lezen.

In het kort: amusante reeks.