Drie dagen in Rio 1 Drie dagen in Rio

'Drie dagen in Rio' vertelt het verhaal van de jonge Lennart uit Stockholm. Deze vijftienjarige avonturier droomt al zijn jonge leven lang om op een boot te stappen naar het verre Rio. Op een dag komt zijn droom uit en kan hij aanmonsteren op een vrachtschip naar Buenos Aires. Met het boek van zijn held onder de arm (De Arend van Ingenieur Andrée) vertrekt hij, zijn ongeruste ouders achterlatend. Dat dit de eerste grote reis voor de rekel is wordt al snel duidelijk. Aardappelen jassen en woeste golven trotseren is iets wat de jongeling noodgedwongen moet ondergaan. Op de boot ontmoet hij verschillende personages die tijdens de verdere reis nog een grote rol zullen spelen waaronder de beeldschone Braziliaanse Gabriëlla.
Maar de oversteekt loopt niet zoals Lennart zich dit had voorgesteld.

We kennen Peter van Dongen, tekenaar en scenarist van dit verhaal natuurlijk het beste van zijn in meerdere talen vertaalde Rampokan. Met deze verhalen over de vooravond van de politionele acties in Indonesië drukt hij direct zijn stempel in stripland. Momenteel is hij ook nog bezig met een stripverwerking van Adriaan van Dis' novelle 'Familieziek'.

Lennart Björk, de hoofdpersoon van 'Drie dagen in Rio', is niemand minder dan de ondernemende stamvader van het kledingsmerk van de GANT-familie. Ik moet schuld bekennen dat dit merk me totaal onbekend was, maar een snelle search in Google leert me al snel dat deze toch wel hoogwaardige kledinglijn meer in de aandacht mag komen. Het merk werd in 1949 in het leven geroepen en groeide snel uit tot de belichaming van de Amerikaanse East coast-lijn. De glorietijd was zowat voorbij tot in 1980 Lennart Björk het merk leerde kennen en het een relance gaf. Eén van zijn grote verwezenlijkingen was de introductie van de polo, oorspronkelijk Amerikaans, in Zweden.

Het verhaal staat totaal los van het merk GANT maar is een kort eerbetoon aan de gedreven handelaar. Dit jaar legt hij zijn functie als President-Generaal van het florerende bedrijf neer en dit wat dus een mooie gelegenheid om de man even in de bloemetjes te zetten. Het werd een lekker reisverhaal over de eerste avontuurlijke reis die de onbezonnen knaap deed. Een verhaal dat tot op dit ogenblik alleen maar bestond in de krochten van Lennarts geheugen.

Het verhaal leest rustig weg en is een prettig vertelling geworden die je op elk moment doet genieten van de landen en mensen die hij langs zijn tocht tegenkomt. De typische tekenstijl van Peter van Dongen geeft het verhaal dan ook de tekeningen die erbij horen. Lekker luchtig zonder kapsones. En dan heb ik het nog niet over de prachtige uitgave die Oog & Blik/De Bezige Bij ervan gemaakt hebben.