H.M.S. His Majesty's Ship 1 De schipbreukelingen van de Miranda

John Fenton komt tegen zijn wil als matroos terecht op het Engelse oorlogsschip de Danae. Een aantal moorden aan boord zorgt voor wat onverwachte afwisseling in het harde zeemansbestaan...

Maritieme verhalen, daar hou ik wel van. Dat mag een film zijn (Mutiny on the Bounty - de versie met Clark Gable graag), een tv-reeks (Horatio Hornblower!) of, waarom ook niet, een stripverhaal (Isaac de Piraat, Theodoor Cleysters). Dat is dan ook de belangrijkste reden waarom ik dit eerste album van een nieuwe reeks gekocht heb. Maar ook omdat op de cover de naam Seiter staat te pronken, de scenarist van Fog, een van de betere reeksen van de afgelopen jaren.

Het niveau van Fog haalt De schipbreukelingen van de Miranda niet. Cyril Bonin speelt als tekenaar de Champions League, Johannes Roussel vecht tegen de degradatie in Vierde Klasse B. Van een strip die zich op zee afspeelt verwacht je toch wat meer deinende tekeningen. Zeeziek zou je moeten worden bij het lezen van dit album, maar het tekenwerk van debutant Roussel is levenloos en veel te statisch. De storm aan het begin van het verhaal is zo ongeloofwaardig in beeld gebracht dat het scenario er bijna onder lijdt.

Historicus Roger Seiter brengt het er beter van af. Ondanks het matige tekenwerk levert hij een vlot leesbaar verhaal dat wellicht, zijn opleiding indachtig, historisch correct zal zijn. Fijn leesvoer voor tussendoor. Alleen jammer van de tekeningen.