De Blauwbloezen 57 Colorado story

Wie kent ze niet, De Blauwbloezen? Een langlopende, succesvolle reeks zorgt er wel voor dat de meesten er op zijn minst al van gehoord hebben. En dit creëert ineens ook verwachtingen van een nieuw nummer: een bepaald type verhaal, dezelfde haat-liefde verhouding tussen Butch en Chesterfield en de vertrouwde tekenstijl.

Het is alvast het juiste type verhaal. Een zekere kapitein Miller maakt het de Noordelijken moeilijk. De legerleiding besluit een undercover-missie op te zetten om te ontdekken waar die kapitein, die geen echte Zuidelijke kapitein blijkt te zijn, en zijn bende zich schuil houden. Natuurlijk gaat Chesterfield met veel plezier in op deze uitdaging en wil Butch er liever niet van weten. Maar ze worden er op uitgestuurd en belanden bijgevolg in de ene hachelijke situatie na de andere.

De relatie tussen Butch en Chesterfield is nog steeds integrerend. Er wordt geklaagd en gezaagd dat het een lieve lust is. De verwijten vliegen in het rond. Ja, die relatie is nog steeds.. euh.. spannend. En toch kunnen ze niet zonder elkaar. Ergens heb ik wel het gevoel dat men de twee langzaam aan een iets te grote afkeer voor elkaar laat krijgen. Die delicate balans om tot humoristische gehakketak te komen is moeilijk en moet niet te veel overhellen naar de éne of andere kant. Ik zou dan ook graag iets meer evenwicht tussen positief en negatief zien terugkeren. Maar laten we eerlijk zijn, zonder dit gekibbel zou het er een stuk minder leuk aan toe gaan. Dus laten we vooral niet overdrijven en gewoon genieten van de luidruchtige uitingen van deze boeiende vriendschap.

Zoals steeds worden De Blauwbloezen weergegeven in een mix van een humoristische en een realistische tekenstijl. Het oogt allemaal heerlijk gedetailleerd maar met een lichte karikaturale stijl voor de gezichtsuitdrukkingen. Het is naar gewoonte, gewoon goed. En dat is een pluim voor de tekenaar om dat consequent zo lang al vol te houden.

In het kort: Laat de Blauwbloezen het nog maar even volhouden!