Anders (Spaey) 1 Lars

'Laten we nog eens naar een boekvoorstelling gaan..', dacht ik zo bij mijzelf. Ik er op af en daar zaten de twee trotse makers van de strip Anders. Blijkbaar kwam ik dan ook nog eens op het perfecte moment, want de strip werd door hen zeer kort en bondig uitgelegd en dat luidde als volgt: aldus volgens de scenarist, Vaessen : "Het gaat over sukkels en babes waarbij de eersten, de laatsten nooit kunnen krijgen", wat nog even verzacht werd door de tekenaar, Kristof Spaey: "Het zijn wel knappe sukkels." En dat was het zo ongeveer. Nou, koop je de strip dan of niet? (het juiste antwoord is trouwens: natuurlijk wel)

De coming of age van de Leuvense tieners staat centraal in deze strip, met de verwachtte drama's voor de sukkels en de babes. Met andere woorden, het klinkt allemaal een beetje bekend in de oren want menig strip heeft dit thema. Maar gelukkig stopt het daar niet. In de loop van dit eerste deel wordt één van de hoofdpersonages, Lars, geconfronteerd met een keuze: toegeven aan peer pressure of resoluut kiezen voor het onpopulaire maar juiste pad. Ella, zijn grote liefde, staat immers op het figuurlijke randje van de afgrond. En dan komt de grote verrassing, Alix, een andere tiener met ballen aan haar lijf, op de proppen en zij grijpt nogal drastisch in. Hierdoor wordt er meteen ook een fantastisch toetsje geïntroduceerd in dit verhaal.

De scenarist durft hier verder te gaan dan het standaard verhaaltje en levert een intrigerend begin af. De vlotte tekenstijl en mooie, warme inkleuring geven dit verhaal daarenboven een zeer aangenaam gevoel. Dit eerste deel werd dan ook gesloten met een tevreden gevoel.

In het kort: ik kan me alleen maar aansluiten met de scenarist die probeerde de tekenaar te overtuigen om deel 2 binnen enkele maanden af te hebben... of toch zo vlug mogelijk!