Vandaag is de laatste dag van de rest van je leven 1 Vandaag is de laatste dag van de rest van je leven

'Vandaag is de laatste dag van de rest van je leven', verder gewoon als 'vandaag' vermeld, is een verhaal dat zich afspeelt op het moment dat Fluiten zelf volop aan het puberen was en met zijn ouders een soort van haat-liefde verhouding had. Het enige verschil met het hoofdpersonage is dat ikzelf meer het new-wave genre apprecieerde en de hoofdfiguur in 'vandaag' het punk genre.

Het verhaal vertelt de avontuurlijke reis van twee punkmeisjes uit het Wenen van 1984. Twee maanden uit het leven van de 17-jarige Ulli en haar nymfomane vriendin Edi. Zonder geld of papieren trekken ze samen de grens over via de Alpen naar Italië. Ze hebben enkel een slaapzak en één schoon t-shirt mee. Ze trekken door Verona, Rome en Napels en eindigen in Sicilië. Dat alles niet altijd van een leien dakje loopt mag duidelijk wezen. Ulli is geen onknappe jongedame en je kent de Italianen. Ze kleden je uit met hun ogen en mocht het daar maar bij ophouden... Als ze dan ook nog eens Ulli uit het oog verliest moet ze zichzelf helemaal alleen behelpen. Ze komt terecht in het Mafiose-empire Palermo, net op het moment dat daar een maffia-oorlog uitbreekt.

Zoals op de cover van de strip staat: Een tragikomische vertelling over de prijs die je betaalt voor vrijheid, over de strijd tussen de seksen en over het kwijtraken van vertrouwen.

Uli Lust, geboren in Wenen in 1967. Ze studeerde grafisch ontwerp in Berlijn. Deze auto-biografische strip gaat over haar woelige jaren als punk. Punkers waren tegen gezag en de maatschappij. Groepen zoals The Sex Pistols en The Stranglers maakten toen furore met hun 'tegen de schenen stampende' songs. Heilige huisjes werden ingestampt, ja zelf het onaantastbaarst voor het Engelse establishment, the Queen, moest er aan geloven. Remeber 'God Save the Queen' met de memorabele tekst 'she ain't no human being'

'Vandaag' is een klepper van een boek. Je bent er enkele dagen zoet mee. 459 pagina's die je meeslepen door die twee maanden die Ulli meegemaakt heeft. Het steeds weerkerend verhaal dat een man zijn pik achternaloopt en de vrouw als masturbeermachine gebruikt zorgt voor een hoog melodramatisch gehalte.
Een aangrijpend verhaal van een 17-jarige die de wereld aankan maar moet ontdekken dat die wereld alles behalve perfect is. Prachtig scenario, betekenisvolle tekeningen zonder franjes. Net zoals het hoort voor dit genre. Topper.