Batman: De zwarte spiegel 1 Batman: De zwarte spiegel

Batman, de zwarte spiegel, is een verhaal dat zich afspeelt nadat "De Batman", Bruce Wayne, het tijdelijke voor het eeuwige verwisselt heeft. Het is een vroegere Robin, Dick Grayson, die in de huid van Batman (of beter Dark Knight) kruipt en het onrecht in Gotham zal bevechten. En ook al heet het verhaal Batman, in dit verhaal is Jim Gordon, Gothams belangrijkste politieman, meer hoofdpersonage dan Batman zelf. Het eerste deel start met een samenwerking tussen Jim en Dick tegen een misdadiger die een dodelijk gif tracht te verspreiden maar al snel komen we bij de ontmoeting tussen Jim en zijn verloren, psychopathische zoon. Na zijn gruwelijke misdaden is hij in behandeling gegaan en tracht zijn vader te overhalen dat al die frustraties, dat kwade dat in hem zat, achter de rug is. En wat doe je dan als vader? Je gelooft je zoon zonder verwijl. Behalve als je politieman bent, natuurlijk.

De verhalenlijnen lopen door elkaar en zorgen voor een echte verwarring voor de lezer. Het contact met één van zijn oude vijanden, het contact van Jim met zijn zoon, verweven met nog enkele morbide verrassingen en dat in combinatie met een jonge, zeer knappe vrouw die een rol van belang gaat spelen... Deze psychologische thriller zorgt wel dat je in spanning blijft tot de laatste pagina's. Het is pas daar, en dat is dus dankzij het sterke niveau van scenarist Scott Snyder, dat alle puzzelstukjes in elkaar vallen. De vraag is alleen of alle lezers de moed zullen hebben om zich door al die pagina's (opgelet: de spanning druipt er regelmatig af) te werken zonder ergens een leidraad om zich aan vast te houden. Maar zoals vaak: de aanhouder wint (en krijgt in dit geval een mooie beloning :-)

Het tekenwerk is verzorgt door enerzijds Jock en anderzijds Fracesco Francavilla, twee sterk verschillende stijlen maar elkaar zo sterk aanvullend... Waar Jock voornamelijk de tekeningen en actiescènes van Batman voor zijn rekening neemt tekent Fracavilla dan weer meer de diepmenselijke stukken tussen agent Jim Gordon en zijn zoon. De tekeningen zijn in hun totaal wel overweldigend met uitblinkers zoals de dubbele pagina's.

Dus kort samengevat: wroet je door het verhaal, geniet van de tekeningen, de acties en de intriges en je zal uiteindelijk een beloning van formaat krijgen. De laatste 10 pagina's maken dat de linken tussen de verhaallijnen duidelijk worden.