De clan van de draak 6 Vergeten

Midden 13de eeuw. De draken zitten nog steeds opgesloten onder de burcht van Roquebrune. Cylinia en Abeau, de 2 nakomelingen van Payen en laatste afstammelingen van de vereniging tussen de toenmalige heerser van de Drakenclan en een menselijke vrouw, werden in de vergeetput geworpen. Ze slagen erin te ontsnappen en zullen een belangrijke rol gaan spelen in het voortbestaan van de imponerende wezens die huizen in de krochten onder de burcht.
Zang van de Vampiers is een reeks van de hand van Corbeyran. In deze spin-off vertelt Corbeyran het verleden van Cylinia en Abeau, 2 hoofdpersonages in de oorspronkelijke reeks die ettelijke honderden jaren na deze gebeurtenissen nog steeds leven. Waar zij hun krachten vandaan haalden en wat de geschiedenis van hun familie is, wordt in 6 delen uit de doeken gedaan. In de epiloog wordt ook nog getoond waar het schaduwboek van Venoncius (een belangrijk document in de hoofdreeks) vandaan komt.
De reeks is met 6 delen mooi afgerond en biedt op vele vragen afdoende antwoorden. De auteur laat geen onnodige losse eindjes en weet de aandacht voldoende vast te houden door heel wat zaken aan te snijden waar lezers van Zang van de Vampiers zich waarschijnlijk al vragen bij gesteld hadden. Zodoende is het een niet noodzakelijke maar wel waardevolle aanvulling op het hoofdverhaal.
De auteur heeft zich niet enkel gericht op het vertellen van de levenswandel van de 2 kinderen, maar licht evenzeer de onderlinge relaties tussen mens en draak en draak en draak toe. Hierdoor is dit een mooi gevuld en boeiend album geworden dat een verhelderend licht werpt op de andere reeksen.
Het tekenwerk ligt volledig in de lijn van wat we gewoon zijn bij de wereld van de Vampiers. Imponerende camerastandpunten en goed gekozen bladindelingen doen dit album lezen als een trein. Vooral de emoties komen goed tot uiting door een sterke weergave van de ogen. De sfeerschepping is, conform het thema van de reeks, duister en door een goed uitgekiend kleurgebruik voelt het geheel ook middeleeuws aan.

Besluit: een degelijke afsluiter van een zinvolle en verklaringen biedende nevenreeks.