eenverhaal 1 eenverhaal

De cover van dit boek heeft een quote van Stefan Hertmans die start als volgt: "Het is niet eenvoudig dit verhaal in woorden te vatten" en dat klopt. In het begin is het verhaal eerder bevreemdend waarbij toch wel een paar keer een gevoel van het niet volledig mee zijn naar boven komt. Dat blijft niet zo.. het is te zeggen, na een tijdje begint de puzzel in elkaar te vallen en wordt het beeld helderder. Maar het verhaal zelf bleef toch voornamelijk intrigerend vreemd.

Je ziet een man, een schrijver genaamd Landi, afglijden in zijn hoofd. Je glijdt mee en ontmoet zo de cirkel van gedachten waarin hij gevangen zit. Hierdoor ontmoeten we onder meer het verhaal van zijn overgrootvader, die in de loopgraven heeft gevochten en wiens brieven nu mee vermaald worden in het hoofd van de schrijver.

De quote gaat verder: "omdat het zo aangrijpend en diep is, en omdat Gipi het op een unieke suggestieve manier vertelt." en ook hier kan ik alleen maar akkoord gaan. Ondanks het bevreemdende aspect dat je als lezer van deze recensie wellicht in je hoofd ook al geassocieerd hebt met afstand ten opzichte van het verhaal, is dat hier niet het geval.
Je wordt meegesleept in zijn hoofd, in zijn wereld. Je voelt mee met zijn probleem, zijn verwarring, zijn verlies van houvast,maar het gaat dieper. Je zit als lezer mee in het schuitje en samen met de schrijver zit je op een wilde zee en er is geen haven in zicht. Er is geen ontsnappen aan. Als je dit boek leest dan probeer je niet te verdrinken, juist zoals de schrijver. Afstand houden is niet mogelijk. Je wordt meegesleept omdat je van in het begin de puzzel waarmee je geconfronteerd wordt, wil leggen en dat zorgt er voor dat je diep en intens meeleeft omdat je mee in de molen van gedachten springt. Je kan dat niet voorkomen, alleen maar hopen dat de schrijver uiteindelijk een haven zal vinden, waardoor zowel jij als hij gered zal zijn.

Of het nu een depressie, een burn-out of nog iets anders is, geen idee, maar het afglijden van en in de geest, is wel zeer tastbaar en voelbaar. Dit zorgt er voor dat je de eerste stappen zet naar een begrip voor de moeilijke situatie waarin ook succesvolle mensen kunnen belanden. Toch moet je niet denken dat je hier simpele antwoorden krijgt. Neen, de weg is lang en hard en nog niet ten einde. En dat snap ik nu uiteindelijk wel.

De tekenstijl en inkleuring zijn verschillend, afhankelijk van waar in het verhaal je bent. Dit zorgt er voor dat je al vlug doorhebt dat er verschillende verhaallijnen zijn en zie je ze ook samenvallen, mengen en terug uit elkaar gaan maar elkaar ondertussen wel onherroepelijk beïnvloed hebben.

In het kort: intrigerend van begin tot einde en zelfs daarna