Witte nacht 1 De spoken van de tsaar

‚Witte Nacht’ is een vierdelige serie over Rusland na de val van de Tsaar. In deel één, ‚De spoken van de Tsaar’, wordt generaal Sacha Kalitzine ontvoerd door Mariouchka Plesiskaïa, een KGB agente. Kalitzine is een generaal geweest in het Wit Russische leger. Nadat Tsaar Nicolaas II met zijn familie op 17 juli 1918 was vermoord ontstond er een strijd tussen de Wit Russen, die een westerse democratie wilden, en de Rode Bolsjewieken die een communistisch regiem wilden. De Bolsjewieken wonnen deze strijd en veel aristocraten en Wit Russen ontvluchten het land. Vele daarvan kwamen in Parijs terecht. Door hun plotselinge vlucht konden ze weinig geld meenemen. Dus de meesten daarvan waren genoodzaakt om gewone baantjes aan te nemen. Zo ook generaal Sacha Kalitzine, de hoofdpersoon uit dit verhaal. Hij is taxichauffeur geworden.
KGB agente Plesiskaïa heeft de opdracht om de generaal naar Rusland te brengen. Waar hij gemarteld zal worden zodat hij de namen van de contrarevolutionaire agenten prijs zal geven. Maar Kalitzine heeft andere plannen.

Het verhaal is van Yann. Ook wel bekend van ‚Guus’, de parodie op Guust Flater, ‚Randstad West’ en de parodie op Lucky Luke. Met ‚Witte Nacht’ schrijft hij een zeer boeiend verhaal. Hoewel er wel wat actie in voor komt draait het daar niet primair om. Het verhaal speelt zich grotendeels af in de taxi van Kalitzine. Gaande weg leren we de generaal en de KGB agente kennen.

De tekeningen zijn van de minder bekende Olivier Neuray. Ik ken geen ander werk van hem, maar misschien kennen jullie hem van ‚Makabi’ of ‚De kozakken van Hitler’. Zijn tekenwerk spreekt mij erg aan. Hij heeft oog voor detail en heeft zich goed verdiept in de tijd waarin het verhaal zich afspeelt.

Witte Nacht op Ratatouille TV