Pelgrim of niet? 1 Pelgrim of niet?

Dit boek is eigenlijk niet echt een strip. Het is een soort dagboekverslag van de voettocht die Judith Vanistendael maakte in 2010 met een beurs van het Vlaams Fonds der letteren. Toen wandelde ze de Camino Francès van Saint-Jean-Pied-De-Port naar Santiago de Compostela. Deze pelgrimstocht naar het graf van Sint Jacob is UNESCO werelderfgoed en wordt al sinds de vroege middeleeuwen bewandeld.

Iedere dag maakte Judith minstens één tekening in waterverf die een impressie is van haar reis. Soms is dat een landschap, met gewoon de dag en een datum, andere dagen worden uitgebreider belicht met tekst en beeld. Zo komen ook haar zere rug en voeten ter sprake of zien we oude mannen domino spelen op café.
Die aquarellen werden naar België opgestuurd waar ze werden opgehangen in een groeiende tentoonstelling in het Huis van Culturen. Tot het moment Judith terug was van haar reis. De aquarellen in het boekje zijn een selectie. Te persoonlijke aquarellen en bemerkingen zijn niet opgenomen. Opmerkelijk is dat het boek nu vijf jaar na de reis verschijnt. Er was al een eerdere versie die kort in de handel was in 2012, maar die werd teruggeroepen door kwaliteitsproblemen.
Ze maakte de tocht dus tussen “De maagd en de neger” en “Toen David zijn stem verloor”. Opvallend is dat een personage uit David ook die tocht onderneemt!

Ik heb dezelfde tocht ook gedaan en veel tekeningen en gebeurtenissen zijn herkenbaar. Ik denk dat dit dan ook een boekje is dat niet in de boekenkast zal verdwijnen maar beneden zal blijven staan om nu en dan eens in te kijken. Daarmee is direct de sterkte van het boekje bewezen, maar ik denk dat de opzet wel een beetje te beperkt is voor mensen die de tocht niet kennen. De anekdotische schilderijen hebben niet echt een rode draad maar zijn observaties, hersenspinsels en bedenkingen van het moment. Daardoor is het denk ik minder interessant als je het zelf niet hebt meegemaakt.
Het leuke is dat Judith een blog bijhield onderweg en die is nog altijd te lezen. Zo kan je naast de aquarellen uit het boek ook de uitgebreide versie nog eens lezen.