Eightball hunter 2 Winner

Het eerste album van het tweeluik Eightball Hunter dat het reilen en zeilen van een premiejagersbureau flink in de verf zet was meteen een schot in de roos. Wie weet zit er van dit scenario mooi uitgedokterd door Michel Koeniguer ooit nog een verfilming aan te komen. Scenaristen die instonden voor actiefilms als The Expendables, Die Hard en The Fast en the Furious kunnen Michel misschien beter even contacteren bij een eventueel vervolg van deze films. Spanning verzekerd van de eerste tot de laatste minuut net zoals bij deze strip van de eerste tot de laatste pagina. Vooral verrassend was dat de lezers van het eerste uur, de Franstalige albumuitgave verscheen in 2013, konden meestemmen over de vraag: Wie heeft de tas met geld gestolen? Wij Nederlandstaligen hadden dus niet echt veel in de pap te brokken maar kunnen best leven met het afgeleverde resultaat. Met als middelpunt van het verhaal de bloedmooie Chastity Maverick, de beste premiejager van bovenstaand bureau. Via haar werkgever wordt ze belast met het oppakken van Dino Laurenti een kleine crimineel die een vinger heeft in allerlei dubieuze financiële zaakjes. Wanneer ze Dino oppikt in Las Vegas en terugkeert naar Los Angeles beland Chastity midden in een bendeoorlog tussen Columbianen en Japanners die tijdens een belangrijke geldoverdracht bestolen werden door een bende corrupte agenten. Als ook de Russen zich dan nog in het zaakje mengen wordt het pas echt explosief. Allen hebben het om één of andere reden gemunt op Dino. Net op het ogenblik dat het kruitvat explodeert bericht een waarneemster van het Openbaar Ministerie aan Chastity's werkgever dat Dino voor hen werkt als lokvogel met als doel de corrupte agenten uit te schakelen. Ze voegt er meteen aan toe dat er nergens nog een spoor van hem te bekennen is. Chastity onwetend van wat men boven haar hoofd bedisselde zal zelf haar boontjes moeten doppen wat ontaardt in een cyclus van geweld. In en bij een baancafé wordt een ware veldslag uitgevochten. De explosies zijn niet van de lucht, doden en gewonden versieren het decor, zelfs de klanten van het baancafé worden niet gespaard, onder een regen van kogels leggen ze het loodje en kleuren ze de vloer rood. Met een waar inferno van vuur wordt het geheel afgesloten.

De tekeningen uitgevoerd door Callixte, ook bekent als de tekenaar van De autoreportages van Margot voelen soms wat statisch aan. Iets wat min of meer de vaart uit dit uitermate spannende avontuur haalt. Wel kwijt hij zich voortreffelijk van het uittekenen van bekende persoonlijkheden waarvoor hij zich inspireerde op bekende personen uit de filmwereld. We herkennen Danny de Vito, Hulk Hogan, Arnold Schwarzenegger, Vin Diesel… en diverse anderen. Eindconclusie: een strip met een hoog gehalte geweld maar met een happy end. Met dank aan uitgeverij Gorilla om deze twee albums zeer snel achter elkaar te uit te brengen. WG