Dating for geeks 3 Viral

De serie “Dating for Geeks” is één der sterkhouders van uitgeverij Strip 2000. Met als beste bewijs: telkens tekenaar en scenarist Kenny Rubenis ergens ten velde gaat signeren staat er steevast een lange sliert liefhebbers te drummen voor zijn tekentafel. Of het hier nu gaat om gewone stervelingen of geeks die aanschuiven daarover kunnen we ons niet uitspreken. Allen zonder uitzondering willen wel een te gekke tekening in hun “Dating for Geeks” stripalbum. Waar heeft deze strip zijn populariteit aan te danken? Is het omdat in deze gagstrip alle vooroordelen over geeks en aanverwanten eens netjes uit de doeken worden gedaan of is het gewoon omdat de bedenker van deze strip zichzelf te kijk zet voor iedereen. Waarbij hij zich behaaglijk schikt in de rol van oppergeek die zijn persoonlijke of toch bijna persoonlijke belevenissen aan het papier toevertrouwt. Hierdoor behoort hij bij het selecte clubje van zij die gek zijn op computergames, tv-series, fan zijn van obscure tekenfilms, nooit of te nimmer aan een liefje geraken en zich steevast afvragen wanneer de nieuwe “Star Wars” en “Batman V Superman” in de bioscoop verschijnen. Vooral de grappen over Jasper een man die onverpoosd op zoek gaat naar de ware in zijn leven blijkt een magistraal schot in de roos. Steevast loopt iedere date fout tot hij ten einde raad in een dronken bui met de al even dronken dame van het datingbureau in de koffer duikt. Het zal je zoon of dochter maar wezen die ze hier te kijk zetten.

Kenny weet iedere dagdagelijkse situatie uit te buiten. Zijn strips spelen zich af op de trein, in het café, op stripbeurzen, of gewoon in de huiskamer. Doorheen zijn drie verschenen albums heeft hij buiten zichzelf een aantal herkenbare en steevast weerkerende figuurtjes uitgetekend. De tekenstijl van Kenny leent zich uitstekend voor deze gagstrip. Hij tekent niet echt veel decor op de achtergrond, zijn aandacht spits zich toe op zijn figuurtjes en wat hen overkomt. Wat voor ons humoristisch overkomt is voor zijn figuurtjes veelal een ramp van formaat. Of de zoveelste opdoffer in hun aardse bestaan. “Dating for geeks” is een verfrissende en goed doordachte humorstrip waarbij we de hoop koesteren dat deze nog lang mag doorgaan. De stroken in dit album verschenen in voorpublicatie in dagblad Metro tussen januari en juli 2015. Wordt vervolgd in “Dating for Geeks 4 – A New Hope”. WG.