De wachters van het Louvre 1 De wachters van het Louvre

'De Wachters van het Louvre' is een samenwerking tussen Futuropolis, het Louvre en Jiro Taniguchi. De man kreeg de volledige vrijheid over dit werk zolang het maar in en over dit fantastisch museum van Parijs zou gaan. Taniguchi heeft dan ook het beste in zich boven gehaald om deze samenwerking tot een goed einde te brengen. Door een combinatie van hallucinaties, tijd- en sfeerbeelden te scheppen brengt hij de lezer zowel in het huidige als het vroegere Louvre.
Een jonge man die, na afloop van een stripbeurs in Barcelona,even tijd maakt om nog eens naar Parijs te trekken is de start van een hele resem ontmoetingen met mythische figuren en tijdreizen naar een ver en nabij verleden. Figuren die zich in het sluimergebied van zijn verbeelding bevinden, een dimensie die veel dichter bij de werkelijkheid staat dan een droom, begeleiden hem door het Louvre van vandaag en gisteren. Zo ontmoet hij in deze 'dromen' niet alleen de schilders Corot en Van Gogh maar komen we ook wat te weten over het reilen en zeilen zelf van deze magistrale instelling. Het laatste deel dat gaat over het Parijs van 1939 en verhaalt dan weer de verscheping van alle waardevolle werken naar een veiliger oord voor de Duitser Parijs kunnen innemen. Dit onder het alziend oog van Jaujard, een man die zijn ziel zou opofferen om deze kunstwerken te redden van de vijand. Iets dat hem dan ook grotendeels is gelukt.
Jirô Taniguchi schetst weer op zijn gebruikelijke eigen wijze een verhaal dat rust uitstraalt op een achtergrond van een turbulente wereld. Door de zachtheid van de tekeningen, het langzaam overgaan van de ene stap naar de andere, de gezapige vertelstijl... Je waant je in een oase van stilte en kalmte terwijl je toch een wandeling door het Louvre en zijn zalen maakt. De wachters van het Louvre is dan ook zo veel meer dan een toeristisch boekje dat je wegwijs maakt door dit immense gebouw. Het is grasduinen door een bloemrijke geschiedenis van het Louvre, ook al belicht Taniguchi nog niet één percent van wat dit museum in zijn bijna 230 jaar heeft meegemaakt.

Het geheel is een langzaam struinen, genietend rondkijken en leerzaam onderhoudend epos van een man die zijn liefde toont voor een gebouw, een hoop stenen en een gigantische kunstcollectie waar je je hele citytrip voor kan opofferen. En neen, je hoeft niet naar het Louvre te zijn geweest om te kunnen genieten van 'De wachters van het Louvre'.

Quote uit 'De wachters van het Louvre':
'In onze slaap, in werkelijkheid en in onze fantasieën...
Wat krijgen we te zien?