F.C. De Kampioenen INT 20 De filmsterrenspecial

Je kan er niet omheen: De Kampioenen bestaan 25 jaar. Sinds 1990 zijn Boma, Pascalleke, Carmen en andere Doortjes terug te vinden in elke TV gids. Toen, als ik me goed herinner, steevast op zaterdag.

Net op het moment van dit zilveren jubileum verschijnt ook de tweede langspeelfilm Jubilee General. De Championettes zijn voor de gelegenheid ook weer op de radio te horen. En net nu de herfstvakantie er zit aan te komen. De marketeers hebben goed werk geleverd.

De stripreeks F.C. De Kampioenen ontstond enkele jaren later, in 1997. Samen met spin offreeks Vertongen en Co (sinds 2011) verschenen er liefst 100 albums.

3 albums uit de reguliere reeks worden nu gebundeld in De filmsterrenspecial. Het gaat om de verhalen Carmen in het nieuw, De erfenis van Maurice, en Komen vreten. In tegenstelling tot wat de titel van deze special laat vermoeden hebben de verhalen maar weinig van doen met filmsterren, met uitzondering van het derde. De tekst op de achterkant is op dat vlak toch eerder misleidend te noemen, mag ik dat "niet netjes" vinden? Op die manier kan elk verhaal wel worden gelinkt aan de filmwereld.

Maar los van deze kritiek is aan het opzet van deze special wel voldaan. 3 albums worden gebundeld, met tussenin 20 pagina's aan spelletjes en rebussen. Ouders krijgen weer net op tijd voor de vakantie iets aangeboden om hun kroost zoet te houden en dat voor nog geen 8 €. Bovendien in volle Kampioenenhype. Wedden dat de special in bioskopen naast popcorn te vinden zal zijn? De marketeers hebben immers hun job goed gedaan!