Captain America (Standaard) 1 Deel 1

Een korte flashback in het verleden. Zoals steeds: problemen waar een superheld wel raad mee weet. Een sprong naar een alternatieve wereld, waar vooral Zola de scepter zwaait. Dat is het begin van een nieuwe “story ark” in het reeds immense Captain America universum en laat dat nu het punt zijn, het is niet in een bekend universum dat je onze Genetisch gemanipuleerde soldaat terugvindt.

Rick Remender, veelschrijver voor de Marvel superhelden reeksen, zorgt ervoor dat onze Cap vooral veel afziet, misschien zelfs te veel in dit verhaal, het is een zwaar geheel dat niet luchtig opgeklopt wordt, zelfs de voice-over van de Cap is zwartgallig en donker en is totaal niet optimistisch. Geen toekomst perspectief, je zou er zonder meer pessimist van worden maar gelukkig weten we wel beter, spijtig genoeg zal dat niet in dit album gebeuren, je moet wachten tot de volgende delen voor de verlossing.

John Romita zorgt er zorgvuldig voor dat het depressieve toontje zich ook beeldend kan meten, geen glimlach op overschot, maar de zware momenten matchen perfect met zijn beeldende kunsten. Je voelt het afzien van de Cap en diegenen die hij lief heeft en dat met zeer eenvoudige tekeningen. Knap werk.

Deze nieuwe Captain America voelt zwaar aan en je zou zomaar deze reeks laten vallen ware het niet dat je toch wel wilt weten hoe de Cap zich met Zola en alle andere omstandigheden wil meten. De vraag is natuurlijk hoe hij dit zal doen en of hij eerst nog veel meer moet afzien want de diepte in dit verhaal is denk ik nog niet bereikt.