De 7 wonderen 2 De hangende tuinen van Babylon

Met als achtergrond de hangende tuinen van Babylon hangt Luca Blengino een diepdroevig en schrijnend romantisch verhaal op van een onmogelijke liefde tussen een Joodse slaaf en de novice van de tempel van Marduk.
De Joodse jongeling Hesediel heeft groene vingers. Alles wat hij aanraakt begint te bloeien. De meest onmogelijke planten kan hij laten groeien in de verschroeiende hitte van Babylon. Hierdoor krijgt hij van koning Nebukadnezar de mogelijkheid om als tuinarchitect in dienst te treden. De Joden, in die tijd zwaar onderdrukt en dienst doende als slaaf voor de heersers, werden geketend naar deze stad geleid. De kans om de tuinen van Babylon tot de pracht te brengen waar de koning van droomt is de manier voor Hesediel om onder het juk van de koning uit te geraken. De relatie tussen beide groeit tot een soort wederzijds respect, als je daar in die periode van kan spreken. Tot de dag dat Nebukadnezar vraagt aan Hesediel om een bloem te kweken die nog nooit werd gekweekt in deze droge woestenij. Hesediel stemt toe op voorwaarde dat zijn geliefde vrijgelaten wordt. Deze hoogmoed straft de koning af door de weddenschap aan te gaan maar er een extra voorwaarde aan vast te maken. Als het hem niet lukt sterft niet alleen zijn geliefde maar ook 99 mensen van zijn volk.
Ondertussen bereiden de Joden een opstand tegen Nebukadnezar voor waarin de staf van Argon een grote rol zal spelen.
Van de zeven wereldwonderen is er het minst terug te vinden over de hangende tuinen van Babylon. Enige fantasie was dus nodig om dit verhaal zo waarheidsgetrouw weer te geven. De enige echte bron die de getuigenissen van deze tuinen aanhaalt is die van Berosius, priester en Chaldeens geschiedschrijver, geboren in de tijd van Alexander de Grote. Dit wil zeggen, lang nadat de tuinen al verdwenen waren. Men mag er dus van uit gaan dat de overdracht van dit wereldwonder vooral mondeling was. Tegen deze vrij duistere achtergrond brengt Blengino dus een verhaal. Om alles te kadreren en te situeren heeft hij zijn gedachten de vrije loop moeten laten en zal het Babylon van toen slechts weinig gemeen hebben met wat we in de strip zien. Roberto Ali had dus de opdracht om, waar nodig, alles nog wat op te frissen, aan te dikken, op te smukken.
Het resultaat mag er dan ook wezen. Het decor is prachtig ook al weet je dat Babylon er vermoedelijk totaal anders moeten hebben uitgezien. Maar misschien zit Ali en Blengino toch dichter bij de waarheid dan ze zelf denken. Allen Professor Barabas kan hier uitsluitsel brengen. "De hangende tuinen van Babylon" is een zeer gesmaakt deel. Als de zes andere delen hetzelfde niveau behalen dan hebben we weer een prachtige reeks in onze stripkasten.