Fantomas 3 De dode die doodt

Wanneer de stad slaapt pleegt Fantomas gruwelijke moorden. Kunstschilder Jacques Dolon wordt voor moord opgepakt. Wanneer hij in zijn cel zelfmoord pleegt ziet de politie dit als een bekentenis en lijkt de moord opgelost, maar dan verdwijnt zijn lijk. Journalist Fandor probeert de zaak op te lossen, maar aangezien crimefighter Juve dood is staat hij er alleen voor en wordt de taak er niet gemakkelijker op.

Deze strip uit 1994 is gemaakt naar het Fantomas boek uit de jaren 10 van de vorige eeuw die zijn geschreven door Pierre Souvestre en Marcel Allain. Er zijn in totaal maar liefst 32 Fantomas boeken verschenen tussen 1911 en 1913. Er zijn in totaal in het Nederlands vijf Fantomas strips verschenen waarvan drie in de serie Collectie Detective Strips. Het scenario van dit deel is geschreven door Luc Dellisse die ook de voorgaande twee delen voor zijn rekening nam. Het moet een moeilijke taak geweest zijn het boek in 46 pagina’s samen te vatten. Zoals ik al vaker heb gezegd verdienen de meeste strips uit deze reeks meer pagina’s. Het verhaal begint goed en het is duidelijk te volgen tot pagina 45. Het plot is ook nog wel te bevatten en kan zelfs als origineel beschouwd worden, maar de verdwijning van kunstschilder Jacques Dolon blijft onverklaard.
Des al niet te min vind ik dit de beste Fantomas strip uit de Collectie Detective Strips reeks.

Ook de illustraties van Claude Laverdure vind ik leuk getekend.

Buiten deze reeks zijn er nog twee Fantomas strips verschenen; ‚Onthoofd’ uit 2013 en ‚Al het goud van Parijs’ uit 2015. Dit zijn mooie harde kaft uitgaven waarin het verhaal in 56 pagina’s wordt verteld. Door de extra ruimte die het verhaal in deze strips krijgt zullen dit ongetwijfeld betere strips zijn.

Fantomas op Ratatouille TV