Michel Vaillant (Nieuw seizoen) 4 Crash

Het vorige deel eindigde met een cliffhanger, Michel Vaillant had net de rally van Wallis gewonnen, maar was totaal niet geïnteresseerd want hij had net vernomen dat zijn broer is verdwenen, de eigenlijke C.E.O. van Vaillante en daarbij zijn ook nog alle rekeningen leeggehaald!

In dit deel keren we terug naar een scène uit het vorige album waarin we Jean-Pierre afscheid zien nemen van zijn vrouw om naar de luchthaven te vertrekken waar zijn secretaresse Evelyne hem opwacht. Daarna blijven we hen volgen en leren we zijn plannen kennen. Hij wil Leader overnemen! Iedere rechtgeaarde Michel Vaillant fan kent Leader als een van de grootste concurrenten in het race circuit. Jean-Pierre wil dus een van hun grootste concurrenten uitschakelen en direct de broodnodige technologie binnenhalen om de toekomst van het familiebedrijf veilig te stellen!

Dit deel speelt zich dan ook voornamelijk af op hotelkamers en in een kantoor. Het aantal “vrooaarrs” is in dit deel dan ook minder dan in de vorige delen. En dan nog beperkt tot de rally in Wallis die we op televisie zien!

In ieder deel is er eigenlijk al een ander aspect van de familie Vaillant naar boven gekomen, misschien hadden ze de reboot beter gewoon Vaillant gedoopt! Alle delen lijken te beginnen als een traditioneel Vaillant verhaal, racen, experimentele auto’s en rivaliteit met leader, maar dan wordt het verhaal toch opengebroken en voel je dat de auteurs een stap verder willen gaan, zo werd Michel al geconfronteerd met een opstandige zoon, gaat hij bijna vreemd, het maakt de personages alleen maar menselijker!

Het leuke van deze reboot is dat we meer en meer afwijken van de vroegere reeks en we een echte familiekroniek krijgen voorgeschoteld in de lijn met Flor de Luna of Chateaux Bordeaux die zich dus afspeelt in de autowereld. Dit deel sluit zelfs volledig aan bij Largo Winch.

Ik ben zelf niet zo’n petrolhead, en vroeger heb ik dan ook niet veel Vaillant gelezen,maar da namen van de auteurs en dan vooral Denis Lapière (Charly, Luka, Balck Page)en Marc Bourgne (Frank Lincoln) hebben me toch over de streep getrokken, gelukkig maar! Meer nog ik krijg zelfs zin om de oude Vaillants toch eens te gaan zoeken om meer te weten over Leader, Steve Warson en andere Ruths