De tijgerwals 2 Doel Londen

De door miljardair Lord Winter georganiseerde race van Monte Carlo naar Londen blijft voor commotie zorgen. Niet alleen blijken verschillende personages uit op de reusachtige diamant die op de versnellingspook van de organisator z’n voertuig zit, bovendien blijken verschillende deelnemers er hun eigen motieven op na te houden. De race (met inbegrip van de te winnen prijs van 1 miljoen) blijkt veelal niet het hoofddoel. Als dan ook nog eens regelmatig een groepje Groene Jongens stokken in de wielen probeert te steken, is het hek helemaal van de dam.
Ook in dit tweede deel gaat de race door zoals hij begonnen is: met de nodige gevaren en onvoorziene daden van sabotage. De coureurs van dienst blijken echter meer dan hun mannetje (of vrouwtje) te staan. Omstandigheden doen ook nieuwe bondgenootschappen ontstaan. Wie zal winnen? En wie zijn de dieven?
De creatie van Weytens & Skiav is een leuk geheel geworden. Er zijn natuurlijk de race-elementen, maar daar blijft het niet bij. De verschillende situaties die de race bemoeilijken en de verborgen doelen van de verschillende deelnemers voeden het verhaal met de nodige afwisseling. Weytens zorgt ervoor dat we heel wat amusante ontdekkingen doen en dat er wendingen zijn die je niet onmiddellijk ziet aankomen. Erg diep gaat het allemaal niet, maar het is wel een ontspannend stukje lectuur dat in dit tweede deel z’n ontknoping krijgt.
De tekeningen van Skiav ogen vlot en sluiten goed aan bij het karakter van dit verhaal. Ze doen vooral denken aan de stijl van kinder- en jeugdstrips, maar in die categorie mag je het verhaal dan ook gerust onderbrengen. Maar het moet gezegd: de tekenaar heeft duidelijk z'n tijd genomen om alles netjes uit te werken en te zorgen voor goed uitgewerkte platen.

Besluit: een amusant stukje tijdverdrijf, dat naar mijn bescheiden mening beter in een integrale uitgave had gezeten of in softcover was uitgevoerd.