Eerlijke lui 4 Deel vier

In dit deel valt finaal het doek over deze reeks. Na twee tweeluiken is het genoeg geweest en wordt Philippe zijn rust gegund waar hij al sinds het eerste deel naar op zoek was.

Hoewel Gibrat nog op de cover prijkt als scenarist is dit tweeluik vooral het werk van Christian Durieux die dus zowel de pen als het potlood heeft gehanteerd. Zoals hij het zelf poëtisch uitdrukt in het nawoord.

In dit tweeluik lijkt Philippe eindelijk rust te hebben gevonden in het kleine dorpje in de Bordeauxstreek waar hij een boekhandeltje begon ter nagedachtenis van zijn gestorven vriend Robert. Zijn zoon lijkt ook op zijn pootjes te zijn gevallen in de koksschool en hij heeft een prachtige, jongere vriendin. Maar dan verkiest Camille er toch voor om zich niet te begraven in een klein dorpje, de wereld lijkt weer in te storten. Philippes familie krijgt een kleinere rol toebedeeld maar dit wordt ruimschoots opgevangen door de belangrijke rol van enkele kleurrijke dorpsbewoners. Zo is er de oude burgemeester, waarop Philippes moederverliefd wordt, en diens jonge vrouwelijke politieke opponent en natuurlijk Ducousso, de vriend van Philippe wiens voorvader een reis naar het Oosten maakte waar hij al heel zijn leven over droomt.

Kortom dit is geen reeks vol heldhaftige avonturen, maar over dagdagelijkse beslommeringen, problemen, dromen en kleine pleziertjes. Dit overgoten met de nodige wijn, literaire citaten en enkele broodje aap verhalen over andere dorpsbewoners.

Persoonlijk vond ik het eerste tweeluik wat sterker, alhoewel de sfeer hetzelfde blijft is het uitstapje met de reis van de voorvader van Ducousso minder meeslepend. Misschien probeerde Durieux net iets te hard om zijn stempel te drukken, maar Ducousso is een minder aansprekend personage dan Robert de boekhandelaar/wijnkenner uit het eerste tweeluik. Maar dit is dan wel spijkers op laag water zoeken hoor, want het blijft een meeslepend verhaal, al gebeurd er in feite vrij weinig!

Op de website van dupuis kan je even proeven van de eerste pagina's