Alleen rond de wereld (Heuvel) 1 Alleen rond de wereld

Laura Dekker, een naam die u misschien nog bekend in de oren klinkt, was een Nederlands meisje van 14 jaar dat op haar eentje de wereld rond zeilde. Daarmee is ze ook de jongste persoon die dit realiseerde. Een inspirerend voorbeeld dat ook bij stripauteurs tot de verbeelding spreekt. Rob van Bavel en Eric Heuvel waren, mede door de juridische problemen die zich voordeden bij de geplande trip, de jonge zeilster te snel af en creëerden enkele maanden vooraleer Laura vertrok, reeds een verhaal over de 14-jarige Yin die samen met haar aap Zorro op solo-zeilreis vertrok.

Dit avontuur brengt de jonge avonturierster Yin naar Algiers, waar ze te maken krijgt met een vervelende situatie. Gedurende 24 halve bladzijden lang krijgen we het wedervaren van deze jonge deerne en haar aapje te lezen.

Dat het idee tot de verbeelding spreekt, hoeft geen betoog. Je moet als 14-jarige wel erg sterk in je schoenen staan en erg zelfzeker zijn wil je aan een dergelijk avontuur beginnen. Ook de angst voor het onbekende moet zowat totaal ontbreken. Ideale eigenschappen voor een protagoniste in een stripverhaal dus. Die karaktertrekken komen dan ook duidelijk naar voor in dit boekje. Jammer genoeg is de plaats die dit verhaal krijgt te beperkt. Amper 24 halve bladzijden lang (en dan zijn er ook nog enkele pagina-vullende tekeningen aanwezig) kunnen we ons verdiepen in wat het zou kunnen betekenen om op zo’n jeugdige leeftijd alleen de wereld te verkennen. De basis is boeiend genoeg, maar de uitwerking kon veel beter en langer. Het verhaal ontbeert diepgang...

Besluit: dit is een verhaal dat menig avontuurlijk aangelegde jongere zal aanspreken. Jammer genoeg is het verhaal naar mijn mening te weinig uitgewerkt om volledig tot z’n recht te komen.

Meer info over de jonge zeilster: