stripINFO.be gebruikt cookies voor het bewaren van logingegevens en voorkeuren. Geen persoonlijke data wordt hierin bewaard.
Door de site te gebruiken accepteer je het gebruik van deze cookies. Deze melding verbergen
In de ijzige kou van zijn gevangeniscel, tuurt een man door het raam naar een winters landschap, waarin sneeuw dwarrelt. Hij is veroordeelt tot eenzame opsluiting, en mist het contact van mensen om zich heen. Hij vol ongeduld op zijn bewakers, die hem kunnen meevoeren naar de wandelplaats of meevoeren naar de martelkamer. Waar hij dan zal worden geslagen, vernederd en geschopt door zijn beulen. Die hem vragen stellen. Vragen waarop hij niet of nauwelijks kan antwoorden. Vandaag valt het mee, het wordt wandelen in de barre kou. Eens terug in zijn cel dwalen zijn gedachten af naar zijn jeugd en naar Kars. Zijn geboortedorp in het noordoosten van Turkije, gelegen op het drielandenpunt tussen Turkije, Georgië en Armenië.
Waar verschillende godsdiensten en diverse nationaliteiten in verstandhouding met elkaar leefden. Hij denkt na over zijn ouders, zijn vader van Turkse afkomst en zijn moeder van Russisch Armeense. Allen leven ze in een gebied waarin de landsgrenzen voortdurend verschuiven. Grenzen die bewaakt wordt door militairen, die door de bewoners de gezichtsloze worden genoemd. Hij overdenkt hoe zijn leefwereld als jonge volwassene van de ene op de andere dag bruusk veranderde, dit op het ogenblik dat zijn beste vriend door een gezichtsloze wordt doodgeschoten. Door deze onverwachte klap van het leven, valt hij in een diep bodemloos gat, waaruit hij meermaals probeert op te krabbelen. Maar telkens opnieuw gaat hij kopje onder. Als dan ook nog zijn broer gedood wordt door militairen, tijdens een demonstratie gaat het van kwaad tot erger. Wanneer hij dan tot overmaat van ramp, ook nog opgeroepen wordt voor de militaire dienst, is het hek helemaal van de dam. Hij is behoort nu zelf tot de orde van de gezichtsloze, iets wat hij nauwelijks kan aanvaarden. Als hij tijdens een wachtbeurt een jongeman betrapt bij het stelen van hout neemt hij een kordaat besluit. Hij laat de jongeman vluchten, rukt zijn masker van gezichtloze af en deserteert. Hij besluit terug te keren naar zijn dorp. Maar eens hier aangekomen is het dorp leeg, verlaten en verwoest. Dit als gevolg van de genocide. Als hij dan later toch opgepakt wordt en in de gevangenis beland, worden we meteen terug gevoerd naar de eerste pagina’s.
Dit album het eerste van een drieluik, werd uitgewerkt door Halfdan Pisket. Een Deense striptekenaar en scenarist van Turkse afkomst, die door middel van interviews met zijn vader, diens leven in stripvorm wist uit te beelden. Het verhaal wordt niet chronologisch verteld. Vangt aan in de gevangenis en via flashbacks kunnen we doorheen de loop van het verhaal, de levensloop van zijn vader samenstellen. Wat opvallend is, nergens wordt ook maar een jaartal vermeld. Ook hoe de genocide ontstond, wordt slechts zijdelings vermeld. Het album is hierdoor niet echt verworden tot een historisch overzicht. Maar richt zich des te meer op de gevoelens, gebeurtenissen en emoties die deel uitmaken van het leven van Halfdans vader. Waaruit blijkt dat Halfdans vader niet alleen een uitstekend geheugen heeft, maar dat hij tevens een gedegen verhalenverteller is. Het geheel wordt uitgetekend in harde dunne lijnen en vervormde perspectieven, die extra benadrukt worden door grote zwarte vlakken.
‘Deserteur, is een uitstekende graphic novel, die op de markt werd gebracht door de gloednieuwe Nederlandse uitgeverij SubQ. Een initiatief van Bruno Felix (Submarine) en Paulien Loerts (Singel Uitgeverijen), waaraan ook Bart Wessels van uitgeverij Q, Remco Vlaanderen van Submarine Channel en stripjournalist Gert Jan Pos hun medewerking verlenen. Met als ultiem doel, in Nederland het andere beeldverhaal op de kaart te zetten en dit aan te bieden aan een groot publiek. Een lovenswaardig initiatief, waar we als stripliefhebber voor de volle honderd procent achterstaan. WG.