Berlin Avenue 1 Op het ritme van het trommelvuur

Door de herdenking van de Eerste Wereldoorlog, hebben we al behoorlijk wat nieuw materiaal gekregen over deze oorlog. En bijgevolg zou je kunnen gaan overwegen dat er geen nieuwe strips over dit onderwerp meer moeten uitgegeven worden. Toch krijgen we deze Berlin Avenue en is het toch met enige terughoudendheid dat ik deze opneem.

Maar de titel en de doodskop in de loopgraaf op de cover trekken me over de streep. Immers wat heeft Berlijn te maken met de frontlinie in de westhoek? Wel dat antwoord en zo veel meer krijg je in dit boek. Vergis je niet, dit behoort tot de hardste strips die ik al ooit gelezen heb over deze wereldoorlog. En vermits ik me wel interesseer in dit thema, heb ik er al wel wat van gelezen. Het doet me ergens denken aan Charleys' war, door dezelfde toon: eerlijk, hard en niet bepaald pro-oorlog. De kleine details en verhalen in deze strip zijn levensecht. Als lezer leef je mee met de groep soldaten die gevolgd wordt, maar leer je mee de les dat je je niet aan iedereen kan hechten, want velen overleven de loopgraven niet.

De tekeningen zijn eigenaardig, of beter onverwacht. Wanneer ik aan de loopgraven denk, zie ik zandzakjes, modder en veel water want er was wel wat onder water gezet en dat heeft zijn gevolgen. En die indruk heb je hier ook, maar er is meer. Er zijn hier en daar opvallende kleuren aanwezig: groen en fris gras, kleurrijke bloemen,.. Die staan zo zwaar in contrast met de loopgraven en de gebeurtenissen, dat het soms surrealistisch lijkt, maar het blijkt de realiteit geweest te zijn. Hoe vreemd moet dit toch geweest zijn... dood en bloei, hand in hand.

In het kort: snoeihard maar oh zo raak.. dit is oorlog en we zouden daar wel eens meer mogen aan denken wat zoiets echt betekent.