De legendariërs 6 De hand van de toekomst

Wie deze reeks niet kent, verwijs ik graag naar de recensies van vorige delen: http://stripinfo.be/reeks/index/4796_De_legendariers Waar het in wezen over gaat is dat 5 helden met magische krachten na een gevecht met Darkhell terug jong werden, net als iedereen van hun wereld Alysia. Niemand die daar erg mee opgezet is en dus worden de 5 verstoten.
Dit album gaat verder op het verhaal “Verloren liefde” (zie recensie). Na een tijdreis zijn een aantal van de vrienden terechtgekomen in de Temporhell, de thuisbasis van hun vijand Darkhell. Daar moeten ze als kind opnieuw de hand opnemen tegen deze machtige tovenaar. De rest van de groep tracht de oude Danaël uit het verleden te helpen bij het verdedigen van prinses Jadina. De tijdparadox is een raar beestje, dus weten de vrienden niet steeds even goed wat nu wel of niet kan. Maar dat zijn problemen voor later want er zijn eerst andere katten te geselen...
Dit is duidelijk een reeks die gericht is op een jeugdig publiek. Het verjongen van de hoofdpersonages was een geslaagde vinding en biedt veel mogelijkheden om origineel uit de hoek te komen. Tevens kunnen de hoofdrolspelers meer volwassen manieren en eigenschappen toebedeeld worden, iets wat de auteur dan ook volop toepast. Anderzijds maken de volwassen kinderen (of hoe je dat ook moet omschrijven) ruzie als echte kinderen, spreiden ze vaak een al dan niet misplaatst optimisme ten toon en behouden ze de jeugdige onschuld. Nu ja, van een man zegt men toch dat hij eeuwig kind(s) blijft, dus waarom zou het hier dan niet kunnen?
Het verhaal is minder eenvoudig dan je van dit genre voor dit doelpubliek zou verwachten. Dat heeft vooral te maken met de veelheid aan personages en de rol die ze spelen. Het terugkeren in de tijd zorgt voor nog een extra moeilijkheid. Niets dat kinderen (of volwassenen) niet kunnen begrijpen, maar je bent toch best goed mee om het verhaal ten volle mee te hebben.
Het mooie aan dit album is dat er een grote diversiteit is aan protagonisten en antagonisten. Jongen of meisje, sportief gebouwd of wat ronder, stoer of zachtaardig: het is allemaal aanwezig zodat iedereen wel iemand vindt om zich mee te vereenzelvigen.
Visueel zit het meer dan goed in dit album. Toch als je van dit genre houdt. De manga-invloeden zijn onmiskenbaar (ogen, haar, lichaamsbouw), maar toch is de Europese stijl niet helemaal verdrukt. Het geheel bulkt van de visuele effecten en er zijn tal van bewegingslijnen aanwezig die een effect van veel actie creëren. Dit zal niet iedereen even goed bevallen, maar de jeugd die gewoon is aan drukke TV-reeksen en games, smult hiervan. De kinderen bij mij in huis zijn daar het levende bewijs van.

Besluit: een uitstekend album voor wie fan is van de manga-stijl.