Enola & de fantastische fabeldieren 1 De waterspuwer die ging wandelen

Fabeldieren zijn al vele eeuwen terug te vinden in de literatuur maar kregen recent heel wat meer aandacht dankzij de laatste film in de Harry Potter franchise, namelijk “Fantastic Beasts and where to find them”. Een extra stimulans waarschijnlijk voor Silvester om “Enola & de fantastische fabeldieren” te vertalen en uit te geven.
Enola is een bijzondere dierenarts die zich toelegt op het verzorgen van dieren uit sprookjes en legenden. Als patiënt heeft ze bv. een feniks die momenteel door een verkoudheid alles in vuur en vlam zet (letterlijk dan) om vervolgens uit de as te herrijzen. Als ze bericht krijgt dat er wat vreemds aan de hand is met een waterspuwer, kan ze niet anders dan in gezelschap van haar kat Maneki er naartoe vliegen. Ze doet dat in een uitvinding van haar maatje Archibald, de professor en uitvinder van de reeks. Eens aangekomen bij Onze-Dame-Der-Eendracht moet ze zien te achterhalen waarom de waterspuwer van de kerk steeds weer gedraaid staat en zo de mensen een koude douche bezorgt. De tijd dringt want zonder oplossing dreigt het arme dier te worden afgebroken…

Chamblain brengt een uiterst genietbaar verhaal dat de fantasie prikkelt. Alle personages wekken sympathie op en stralen vriendelijkheid uit. Ondanks de problemen met de waterspuwer die ongenoegen veroorzaakt bij de bevolking, voelt de sfeer nooit echt grimmig aan. Hierdoor is dit een erg vrolijk avontuur waar jong en oud van zal genieten. Wat dit album ook uitermate geschikt maakt voor een jonger publiek is dat er geen grote of moeilijke blokken tekst in zitten. Het verhaal kabbelt rustig voort en geen van de bladzijden bevat spattende actie of onverwachte plotwendingen. Dit wil echter niet zeggen dat het saai is, integendeel. De nieuwsgierigheid wordt opgewekt op de eerste bladzijden en wordt pas naar het einde toe bevredigd.
Ook de tekenstijl bevordert de sprookjesachtige sfeer. Door het ontbreken van strakke kaders rond de tekeningen krijg je een zacht en dromerig effect. Ook de personages zijn de lieflijkheid zelve. Thibaudier schotelt ons een erg aangename kijkervaring voor.

Besluit: perfecte lectuur om een jonger publiek op een aangename manier z’n tijd te laten vullen.