Vertongen en Co 20 De rally van Monte Cacao

De eerste keer dat ik de titel zag, dacht ik dat er stond 'De rally van Monte Carlo'. Eventjes wiki inschakelen: De Rally van Monte Carlo, officieel bekend onder de naam Rallye Automobile de Monte-Carlo, is een rally-evenement dat gehouden wordt aan de Franse Rivièra in en rond het vorstendom Monaco. De rally werd voor het eerst verreden in 1911 en wordt in principe jaarlijks georganiseerd door de Automobile club de Monaco. Om het idee van uithoudingsvermogen te wekken, werd de rally in vroegere jaren gestart vanuit verschillende Europese steden. De eerste etappe bestond dan uit een verzamelrit naar Monte Carlo zonder tijdwaarneming, waarna de rally de dag na aankomst officieel van start ging. Deze vorm werd tot in de jaren negentig gehanteerd. Sinds 1998 is deze traditie weer terug in de Rally van Monte Carlo, in de vorm van de Rallye Monte-Carlo Historique. Daaraan mogen uitsluitend auto's deelnemen van vóór het bouwjaar 1973. Deze rally start net zoals vroeger in diverse steden in Europa en eindigt in Monte Carlo. Maar de start vindt doorgaans een paar weken na de echte rally plaats.

Maar het is dus Cacao en niet Carlo, dus een zoetere race? In ieder geval begint het verhaal als oma Boma met een klassieker botst op de wagen van de prins van Monte Cacao. Zij wenst deel te nemen aan de rally de volgende dag, hij denkt dat het een aanslag is. En voor één keer verbaast Markske me. Hij kent de prins.. dat had ik niet zien aankomen. Maar het verhaal stopt daar niet, de wagen van oma Boma bleek gesaboteerd en blijkt het mikpunt te zijn van een hele reeks duistere figuren. Er is iets met die wagen en de rally is het ideale moment om hem vast te krijgen. Of dat denken de criminelen, maar tja als je Markske, oma Boma, Paulien en inspecteur Porei tegenover je hebt...

Ik vind het best goed gevonden hoe een echte rally verbonden wordt met een verhaal van Vertongen.. net genoeg hints om aan te voelen dat er meer achter zit, maar nergens storend of het gevoel opwekkend dat je toch wat aan het missen bent als je de rally niet kent. Daarnaast is het best wel grappig gebracht. Natuurlijk hebben we allemaal al grappige verhalen gezien over races en sabotages.. dit is niet het niveau van Herbie maar best wel amusant.

In het kort: niet zoeter, maar wel leuker dan een echte rally