De orde van de drakenridders 17 De oorlog van de Sarden, eerste deel: Amarelle
18 De oorlog van de Sarden, tweede deel: Arsalam

Deze reeks heeft me al meermaals verrast en ook deze keer treedt het auteurskoppel Ange (Anne en Gérard Guéro) van de platgereden paden om ons te verrassen. Voor wie deze reeks nog niet zou kennen nog even kort herhalen wat de orde van de drakenridders precies is. Het is een orde van vrouwelijke maagden die is gesticht om draken te bevechten. Als een draak ergens neerstrijkt, ontstaat er ook een Veill, een soort invloedssfeer die alles in zijn omtrek vervormd en misvormd. Hoe groter de draak wordt, hoe sterker de Veill wordt. Alleen maagden zijn immuun voor de Veill, en kunnen dus als enigen draken bevechten. De macht van de orde is dan ook groot en ze bezit dan ook een cruciale machtspositie. In het begin van de reeks kregen we altijd een gevecht te zien tussen ridders en een draak, maar de reeks evolueerde snel verder. De ene keer ging het over interne twisten tussen verschillende ordes, de andere keer stonden politieke spelletjes centraal om de macht van de orde te breken, ook godsdienst passeerde al de revue. Ieder verhaal stond op zichzelf al keerden bepaalde personage al terug in verschillende delen. Ook werd er heen en weer gesprongen in de tijd, zo lazen we al strips over het ontstaan van de orde. Maar de verhalen werden soms zo uitgebreid dat je het gevoel kreeg dat de auteurs moeite hadden moeten doen om het verhaal binnen één deel af te ronden, en dat ze nog meer wilden vertellen. Misschien voelden de Anges dit ook want deze twee delen vormen voor het eerst een tweeluik. De tekeningen zijn weer van de hand van Vax, hij tekende al enkele eerdere delen.

Dit tweeluik handelt over de bloederige strijd tussen de Sarden en het keizerrijk. De stad Arsalam is een strategisch belangrijke stad en moet kost wat kost verdedigt worden. De orde van de drakenridders slaagt er al acht jaar in om de belegring van de Sarden te weerstaan. Toch is de keizerin in Messara niet overtuigd van de inzet van de orde, ze heeft het gevoel dat de orde haar eigen gang gaat in de stad, daarom stuurt ze de hertog van Charmont op onderzoek uit. Hij komt in contact met Amarelle, een van de aanvoersters, en ontdekt dat de oorlog toch haar sporen achter heeft gelaten, zo worden de wetten van de orde niet meer nageleefd, en stelt Amarelle zich de vraag wat de zin is van deze oorlog? De orde is opgericht om de mensen te beschermen tegen de draken en de veill, niet om andere mensen, al zijn het barbaren uit te moorden!
De Sarden lijken het overwicht te halen in de oorlog, zeker de laatste tijd, lijken ze wanhopig om de oorlog te winnen want hun land lijkt alsmaar onvruchtbaarder te worden, er zijn ook onverklaarbare aardbevingen. Er gaan geruchten rond dat er een draak aanwezig moet zijn, maar dit wordt in alle toonaarden door de matriarch van Messara ontkent. Spreekt ze de waarheid, of speelt ze een hoog politiek spelletje want ze is toch de tweelingzus van de keizerin?

De keuze van de auteurs om hun verhaal over twee delen te spreiden zorgt er voor dat er nog meer diepgang in het verhaal komt, niet alleen kunnen ze hun verhaal wat gecompliceerder maken, ze hebben ook meer tijd om hun personages te laten evolueren. De extra ruimte wordt ook door Vax prachtig ingevuld, hij krijgt zo de ruiimte om ons te verbazen met grote platen, en kan de gevechten spectaculairder in beeld brengen!

Enige minpunt vind ik het lettertype dat is gebruikt om de lange brief van de hertog van Charmont naar de keizerin weer te geven, ik vond die namelijk niet zo goed leesbaar, maar dit is dan ook mijn enige negatieve punt van deze strip!
Silvester is zo vriendelijk om beide delen in een voordelig pakket aan te bieden,. Als je de delen los koopt krijg je echter een mooie ex-libris bij de aankoop van deel 17. Een verschroeiende keuze!