De Blauwbloezen 53 Blauw bloed bij de blauwen

Heel wat blauw in de titel van dit 53ste deel van een van de meest gelezen reeksen in europa.
Ik ga hier geen grote introductie schrijven omdat de blauwbloezen al zo lang bestaan en iedereen ze wel kan ondertussen.

Het verhaal begint zoals gewoonlijk als de sergeant, blutch terug brengt van een van zijn vele mislukte deserties. Tijdens hun herintrede in het kamp merken ze op dat ze een nieuwe gast hebben. François D'orleans, een van de zonen van de franse Koning die ook nog zijn neven heeft meegebracht om aan de zijde van de blauwen te vechten. Door omstandigheden komt ons duo natuurlijk in een hoop ellende en unieke situaties terecht die weer een volledig verhaal vullen.

De tekeningen van lambil zijn van het niveau dat we gewoon zijn. Sinds ik de blauwen al een hele tijd volg zie je uiteraard kleine verschillen tss zeg maar album 15 en 53. Maar het blijft van de zelfde kwaliteit als van oud en dat is goed.

Cauvin is het vertellend hart van deze reeks. Hij heeft de blauwen al veel leuke en spannende avonturen laten meemaken. In dit album is dit niet anders, maar hij schrijft dit avontuur niet zo goed uitgedacht en uitgewerkt als anders. Ik heb een beetje het gevoel dat enkele albums geleden de kwaliteit van de verhalen licht achteruit gegaan is. Het is niet misschien alleen een gevoel, het is ook zo maar ik ben ook een beetje vooroordeeld hier omdat ik de reeks al vanaf dat ik klein manneke was volg. Het is nu ook niet zo dat de blauwbloezen zware lectuur was, is of zal worden. Dat is nooit de doelstelling geweest van het verhaal. Maar de kwaliteit van een verhaal doet er zeker toe. Neem maar bvb "Hoe het begon" of "Grumbler en zonen", dat zijn een paar van de betere verhalen. En als je met de Blauwen nog maar begint zou ik zeker deze 2 aanraden omdat ze me het gevoel geven hoe de volledige reeks aanvoelt. Kwaliteit zoals dat van de blauwen verwacht wordt. Geen zware kost maar luchtige levende en soms wel harde waarheden. Hiermee zet ik een niet zo positieve toon neer op een reeks die ik graag heb en ik hoop alleen maar dat we in de toekomst weer wat beter afgewerkte verhalen krijgen.