Hel (Oreel) 2 De Sibylle-codex

In 2012 verscheen het eerste deel van deze reeks. Een oud scenario van Henk Kuijpers werd na jaren nieuw leven ingeblazen door Danker Jan Oreel. Voor dit tweede deel was het, in vergelijking, 'maar' vijf jaar wachten. Echter er diende wel een nieuw scenario gemaakt te worden en dat viel in handen van Frank Jonker. Hij koos er voor om verder te gaan met de resultaten van het vorige plot. De koffer van Raz Fadraz is een schat aan informatie en deze keer vist de ex-zakkenrolster, maar niet echt ex, Helena aanwijzingen op naar de Sibylle-codex. Diegene die de drie boeken van de codex bezit, beschikt over heel wat macht en rijkdom. Het mag dan ook niet verwonderen dat Hel, zoals Helena liever genoemd wordt, op de hielen wordt gezeten door andere geïnteresseerde partijen.

Echter Hel krijgt een bondgenote, Julia, een studente in de geschiedenis. Ook de belangrijkste jachthond achter hen blijkt een vrouw te zijn. Emancipatie aan het werk en bijgevolg steeds leuk om te lezen. Zeker daar dit best een spannend en meeslepend verhaal is. Je wil meer weten en mee de detective uithangen en daar geeft dit verhaal alle kansen toe. Er wordt niks te vlug verklapt en zelfs de 'stunten' van Hel lijken haalbaar. Nou ja, met een beetje extra lef weliswaar.

Als ik enig punt van kritiek zou moeten aanbrengen is het dat de geschiedenis van de codex-boeken beperkter zou kunnen. Maar dan nog, dit gaat over 2,5 pagina's in het geheel.. niet echt veel om over te klagen, toch?

Daarentegen de tekeningen zijn vlot getekend en stralen veel beweging en dynamiek uit, zelfs in de ogenschijnlijke stilstaande fases. Gecombineerd met de lichte overdrijving in gezichtsuitdrukkingen ondersteunt dit het ritme van het verhaal. Geen rustpauzes hier, maar een volgehouden streven naar de oplossing. De twee, tekening en verhaal, zijn mooi op elkaar afgestemd.

In het kort: aangenaam tijdverdrijf