Alexander de grote (Proost) 0 De kleine Alexander

Alexander de Grote werd geboren met de helm op (dat is een uitspraak waarmee men wil zeggen dat een baby ter wereld komt met een deel van het geboortevlies op het hoofd), maar in dit geval dien je de uitspraak letterlijk te nemen. Vanaf dat allereerste moment op de wereld geeft Alexander dus blijk van een eigen willetje en blijkt hij verre van het makkelijkste kind. Van z’n babyjaren tot de tienerjaren drijft hij regelmatig iedereen tot wanhoop, gaande van z’n ouders tot z’n leermeesters. Gaandeweg zien we hem uitgroeien tot de man die hij ooit zal worden.
Velen zullen waarschijnlijk de reeks “Alexander De Grote” reeds kennen waarin ook (en vooral) de kleine kantjes van de volwassen Alexander De Grote worden belicht. Bart Proost vertelt nu ook in de vorm van een gagstrip over de kinderjaren van zijn protagonist. Reeds van bij de voorstelling van de personages is vrij duidelijk wat voor soort album dit is: een eerder simpele vertelling (en nee, dit bedoel ik niet denigrerend) waarbij emoties extreem in de verf worden gezet. Iets wat thuishoort in dit genre natuurlijk. Het leukste aan het album vind ik de scènes die zowat elke jonge vader zal meegemaakt hebben, zij het gelukkig wel in een minder uitgesproken vorm. ;-) Die pagina’s zorgen ervoor dat naast de kinderen ook de ouders regelmatig zullen glimlachen.
Op een amusante manier worden mondjesmaat enkele geschiedkundige elementen doorgegeven aan de lezer. Die teksten zijn nooit erg beladen maar hoofdzakelijk humoristisch opgesteld. In het voordeel van dit album spreekt dat het dossier achteraan het album een mooie samenvatting is van het leven van Alexander de Grote. Het vormt een goede duiding bij wat zich in dit album allemaal afspeelt. Ideaal eigenlijk voor wie zich in geschiedenis interesseert of voor wie z’n kinderen op een plezante en entertainende manier het een en ander wil bijbrengen over deze bekende veldheer.

Besluit: dit album zal in de eerste plaats de jeugd bekoren maar is tevens een amusant tussendoortje voor de vaders (en moeders) van dat jeugdige publiek.