Betsy 2 Het zilveren spook

Als je zo eens rondkijkt op een stripbeurs kom je al vlug tot de conclusie dat striplezers toch vooral mannen zijn. Naast voetbal tonen mannen een overweldigende interesse in auto’s en vrouwelijk schoon. Ook de uitgevers zijn denk ik al tot die conclusie gekomen want hoe kan je anders al die reeksen verklaren waarin auto’s prominent in beeld komen? Olivier Marin gaat nog een stapje verder en combineert beide interessesferen. Eerst verblijde hij ons met “de autoreportages van Margot”, maar toen liet hij zijn heldin al na enkele delen trouwen. Een echte stripheldin moet toch tot de verbeelding spreken van iedere fan, en ook wel een tikkeltje bereikbaar blijven. Waarom denk je dat Fanny, Natasja of Yoko Tsuno nog altijd niet getrouwd zijn?

Om ook dit probleem op te lossen toverde Marin Betsy uit zijn scenaristenhoed. Ze is het nichtje van Margot en is net als haar ook geen katje om zonder handschoenen aan te pakken, en ze is al even gek op auto’s! In tegenstelling tot Margot is Betsy blond, en werkt ze niet als journaliste, maar in de garage van haar oom. De reeks wordt knap in beeld gebracht door Jérome Phalippou. Zijn inkleuring is warmer dan de inkleuring van “Margot”, ook de tekeningen zijn minder stijf dan de echte klare lijn tekeningen van Callixte in Margot.

Blijkbaar had Betsy in haar eerste avontuur erg veel indruk gemaakt op Fritz Schlumpf. Want toen de zakenman en auto-collectioneur, bij de onderhandelingen over de overname van een champagnemerk met zijn naam op een foto stuitte van een Rolls Royce silver ghost dacht hij meteen aan Betsy om de auto voor hem te gaan zoeken! Daarvoor kruipt ze in de rol van Schlumpfs secretaresse, maar het spoor van de auto leidt al vlug richting Troyes en de tempeliers!

Leuk detail is dat op de binnenkant van de cover artikels staan van Margot. Op de binnenpagina van decover is het een artikel dat verwijst naar “de vloek van de Atalante”, het eerste avontuur van Betsy, op de achterpagina staan er al aantekeningen van Margot voor haar artikel dat over de zoektocht naar de silver ghost gaat!
Voor de fans van Margot is er echter ook goed nieuws want in het Frans is er dit jaar een nieuw verhaal verschenen waarin de volkswagen kever centraal staat!,