De tien geboden 1 Het manuscript

Een seriemoordenaar zorgt voor onrust in Glasgow. Maar voor Simon Broemecke is hij een inspiratiebron voor de roman die hij aan het schrijven is. Maar algauw komt hij erachter dat zijn literaire talenten niet echt gewaardeerd worden. Zijn ex-vriendin, waarop hij nog steeds een oogje heeft, lacht hem zelfs vierkant uit. Tot er een geheimzinnig manuscript op zijn bureau belandt. Nahik, een verhaal over de tien geboden, blijkt een meesterwerk te zijn. Simon besluit het verhaal te gebruiken voor zijn boek. Een uitstekende beslissing, want zijn debuutroman wordt een bestseller. Zijn vroegere vriendin wordt terug verliefd op hem. Kortom, alles is opnieuw rozengeur en maneschijn. Tot Simon anonieme brieven ontvangt...

Het manuscript is het eerste album van een reeks van tien. Elk album heeft een andere tekenaar. Frank Giroud schreef het scenario van het hele tienluik. De Tien Geboden is een prestigieus project. Je merkt het al aan de verzorgde uitgave. De reeks kan je op drie niveaus lezen. Elk album is een apart verhaal en kan gerust afzonderlijk gedegusteerd worden. Maar er is een rode draad: de tien geboden. Niet deze van de christenen, maar de tien geboden van de islam. Godsdiensthaters hoeven niet meteen hun neus op te halen, want slechts drie van de tien albums draaien rond religie. Het derde niveau: wanneer je de albums van 10 naar 1 leest, zal er iets duidelijk worden. Iets, want Giroud blijft hierover begrijpelijkerwijs vaag. We zullen tot 2003 moeten wachten om te weten wat hij bedoelt.

Als alle tien albums het niveau halen van Het Manuscript - en nummer twee, De Fatwa, deed dit alvast - dan is De Tien Geboden goed op weg om een heuse stripklassieker te worden. Het scenario van Het Manuscript, waarvan de ondertitel Gij zult niet doden luidt, is ijzersterk. Dit hoeft niet te verwonderen, want Giroud heeft al meesterwerken als "Vergeten in Annam" en "Azrayen" op zijn palmares staan. Aan de tekenstijl van Béhé is het eerst nog wat wennen. Het komt soms wat schetsmatig over. Voor deze reeks geldt maar één gebod: gij zult hem in huis halen!