Het boek van het lot 1 De eerste stap

Dat Le Tendre iets met Peter Pan had, wisten we al dankzij de gelijknamige serie. Ook in dit verhaal voert hij de schavuit ten tonele, zij het in een ondergeschikte rol.

Roman (what's in a name) is verzot op avonturenromans, zo verzot dat hij er zelfs over dagdroomt, tot grote ergernis van zijn vader, die wil dat zijn zoon iets van zijn leven maakt. Maar op een dag krijgt Roman het Boek van het Lot toegespeeld van een onbekende figuur, die hem blijkbaar wél kent. Het boek beschrijft het leven van de persoon die het boek in handen heeft. Een gegeerd object dus, wie wil zijn eigen lot niet kennen? Van dan af is het leven van Roman zelf een avonturenroman.

Le Tendre serveert ons een cocktail: een pittige thriller samen met een avonturenroman en nog een flinke dosis fantastische elementen afgewerkt met wat slapstick. Het geheel werkt wel, al biedt het verhaal weinig wereldschokkends. Hij heeft zeker al veel betere strips gemaakt, daar niet van, en gelukkig heeft hij meer dan genoeg métier om zelfs een clichéverhaal boeiend te houden. Na dit eerste deel blijf je dan ook met veel vragen zitten. Wie is die man die het boek van het lot overhandigd heeft? Wie zijn die mannen in witte jassen? Waarom blijft de journaliste hardnekkig aan de zijde van Roman terwijl hij van hot naar haar vliegt? En wat is de rol van Roman in dit alles?
Genoeg mogelijkheden tot intriges voor de resterende delen dus.

Helaas willen de tekeningen niet echt volgen. Een toptekenaar kan je Biancarelli moeilijk noemen. Bovendien tekent hij vrij grillig, vooral bij close-ups: bij sommige plaatjes lijkt hij er echt met de pet naar te gooien, andere zijn dan weer beter uitgewerkt. Ook het kleurgebruik is bij momenten vrij flets. Algemeen gesproken zijn ze redelijk OK, maar niet meer dan dat.

Een album met een dubbel gevoel. Gelukkig kijken we dankzij het vakmanschap van Le Tendre toch uit naar het vervolg.