Sjef van Oekel INT 1 Ik word niet goed

Een reeks van de jaren '80- '90 van de vorige eeuw terug uitbrengen als een integrale is niet zo abnormaal. Vooral als je de Franse uitgaven bekijkt. En dus dachten onze noorderburen dat dit ook wel van toepassing is op de legendarische figuur van Sjef van Oekel, wetende dat de stripfiguur explicieter is dan die in vlees en bloed (Dolf Brouwers). De bedoeling is om de jonge lezer (lees: nieuwe markt) deze figuur te laten ontdekken. De man die de uitspraken hanteerde als "jammer maar helaas", "zuurkool met vette jus" en "pardon, reeds" en die geen enkel taboe uit de weg ging is zo goed als alom bekend bij de veertigers en vijftigers, maar de jonge lezers zullen iets minder vertrouwd zijn met deze zegswijzen en grappen. En laat deze omnibus dus een poging zijn om deze leemte op te vullen.

Het leuke is dat deze omnibus nog één vervolg krijgt en dat er voor 20% onuitgegeven materiaal in zit. Bovendien bevat ze een extra uitleg over de evolutie van deze strip.

Sjef van Oekel, waarvan de eerste strepen werden gepubliceerd in " De Nieuwe Revue", ging al snel de landsgrenzen over. In België stond hij in Panorama, in Frankrijk in Libération en Humanité Dimanche, in Duitsland in U-Comix Magazine en in Spanje was dit in het weekblad Cairo. De eerste verhalen waren duidelijk gebaseerd op de stijl van Franquin, maar na enkele grappen ging men over naar de klare lijn. De eerste Sjef trok wat op De Mesmaeker, gekend uit het stripverhaal Guust, maar later werd deze strip door de uitgever wel eens "een piratenversie van Kuifje, maar dan met sex" genoemd.

Het boekje bestaat dus uit grappen en grollen van Sjef/Dolf die één tot slechts enkele pagina's beslaan. Op het moment van uitgave revolutionair, vandaag grappig. De woorden "fuck" en "kut" deden onze ouders de haren ten berge rijzen, tegenwoordig zijn ze in het huidige taalgebruik niet meer weg te denken. Grappen over hoeren en condomen deden onze wangen rood worden, maar tegenwoordig ...
De tekeningen zijn dus wat gedateerd. Maar heb je dat ook niet met een geschiedkundige strip à la Murena of Alex? Dus wie maalt daarom. Het blijft een leuke ontspannende strip waar je regelmatig moet om lachen en soms wat meer. De vraag is natuurlijk of de uitgave zijn doel niet zal missen. Of jongeren deze strip zullen smaken. Persoonlijk ga ik voor deze integrale met extra's en vermoed ik dat dit de jeugd zeker zal aanspreken, maar toen ik de strip in de handen van mijn 16 jarige dochter gaf kreeg ik totaal andere feedback.

Een tweede tegenvaller is het formaat. De soms schitterend uitgewerkte achtergronden verliezen hun waarde in het Comic-formaat. Een oplossing hiervoor is om bij de verkoop van deze strip een loep toe te voegen.

Eindbeoordeling: Gesmaakte uitgave maar met enige reserve.