De beproeving 2 Amerikaanse nachtmerries

Stephen King is een veelschrijver van formaat. Toch kan hij een verhaal ten berde brengen dat je aandacht vast kan houden van de eerste tot de laatste pagina. Het is dan ook een meester van het horrorgenre. Sinds jaar en dag legt hij zijn ziel in het schrijven van spannende, meeslepende en kippenvel bezorgende avonturen. Velen zijn ondertussen reeds verfilmd. Het stripverhaal kon dus niet achterblijven. Verschillende reeksen werden reeds in stripvorm uitgebracht waarvan de bekendste waarschijnlijk De donkere toren zal zijn.

Van de beproeving zijn we aan het tweede deel toe. Dit is weer een samenwerking met toneelschrijver en scenarist Robert Aquirre-Sacasa, tekenaar Mike Perkins en inkleurster Laura Martin. Never change a winning team, nietwaar!!

De beproeving gaat verder op het elan van het eerste deel. Een besmettelijk virus heeft er voor gezorgd dat 99 procent van de wereldbevolking bezweken is. Slechts luttele enkelingen zijn immuun voor dit virus.
Die één procent die het overleefd heeft, leren we beetje bij beetje beter kennen. We kijken verder in het leven van deze mensen die zowat overal verspreid wonen in de US of A. We leren meer over de doofstomme bewaker van de gevangenis van wijlen Sheriff Baker, Lloyd Henreid die als enige overlevende in een gevangenis opgesloten is, over de troebele relatie tussen Frannie en Harold, de gestoorde pyromaan, ...
De Boze, of noem hem maar de Duivel, tracht om deze mensen tot zich te roepen, te misbruiken en aan hun lot over te laten. Het is dus aan hen om op de resterende puinhopen te overleven en weerwerk te bieden aan deze demonische figuur.

Het boek is oorspronkelijk van 1978. Het actualiseren van deze roman naar de versie in stripvorm was niet het heikel punt. Het verwerken van de ellenlange teksten die King in het boek gebruikt daarentegen wel. Dit is schitterend gedaan door de scenarist van dienst. Stukken tussenuit knippen en toch nog de essentiële delen behouden waardoor je meer en meer de ziel van de personages kan blootleggen is een kunst van de leerling. De meester zal hier breed glimlachend hebben op toegekeken en goedkeurend geknikt. Het duo King/Aguirre-Sagasse bewijst zijn diensten.

De tekeningen zijn ook van een grote kwaliteit. Het geeft je soms wel de indruk dat het een met fotoshop bewerkte foto is, zo knap zet Perkins de figuren en landschappen neer. Om dan niet de inkleurster te vergeten die aan dit succes een grote bijdrage heeft.

Wees gewaarschuwd dat je in deze strip de half opgevreten lijken met ontbrekende ledematen hangende aan palen en andere toebehoren in grote getalen tegenkomt. Druipend lichaamsvocht heeft soms zelf de neiging om van de pagina's af te lopen. Maar ja, dat is nu eenmaal horror, niet? Voor dit genre is het zeker een aanrader en één van de betere uitgaven. Uitgeverij L is op dit gebied een toonbeeld waar velen nog een poepje kunnen aan ruiken.

En voor Recensie van deel 1: Hiero.