Donkere kamer INT 1 Donkere Kamer

Wanneer Alma Dambroise, weer op bezoek komt bij haar familie, na 5 jaar afwezigheid, is vooral Séraphine in de wolken. Voor haar is Tante Alma de vrouw die alles al bereikt heeft. Wanneer op een nacht 3 niets beduidende schilderijen worden ontvreemd is het ook tijd voor inspecteur Alcide Leblanc om het onderzoek te starten en zo je mee te nemen naar het wel uiterst verrassende einde.

Cyril Bonin kan het redelijk goed een detective verhaal schrijven. Hij neemt je mee door de intriges, plot twisten, oplossingen alsof het voor hem dagelijkse kost is. Zijn inspecteur, die zeer bijgelovig is, kan er wat van. Ook de andere karakters voelen zeer goed aan. Zelfs de situatie van de familie, met zijn gebreken voel je goed aan. Het verhaal heeft een vol plot met heel wat tips om je mee te helpen aan het oplossen van de puzzels. Toch zal je ook wat meer over de era moeten kennen om uiteindelijk alles zelf op te lossen. Maar laat dat geen probleem vormen om je hier kostelijk mee te amuseren.

Tekengewijs is Bonin dan weer niet zo innovatief. Ook dit album is wat stijl betreft verder aan het putten uit zijn andere reeksen. Voor diegenen die zijn werk niet kennen moet je de personages als volgt voorstellen: Langere lichamen met ook een lange nek, gekleurd en op papier gezet in een jaren ‘70 toon maar door het goede schaduwwerk toch modern aanvoelend. Niet verkeerd en hij creëert hiermee toch de juiste sfeer.

Weer heeft de nederlandstalige striplezer wat voor op de Franstalige. Dargaud brengt dit zeer geslaagd album in een HC Integrale uit. Iets waar het als uitgever de laatste tijd meer in slaagt. Dit geeft voor mij een toegevoegde waarde daar je het verhaal mooi in een keer kan lezen en de prijs, een kleine 20€, hierdoor zeer goed meevalt.

Ben je een detective die graag meedenkt dan kan je deze niet laten liggen. Lees je dit type vertelsel gewoon graag laat je dan zeker meeslepen door de mooie setting en verhaal!