Septentryon 1 De gele kap

In een wereld waar een groot gebied besmet is door 'de ramp', wordt Chronover opgepakt voor ordeverstoring alhoewel hij eigenlijk niets mis deed. Hij wou enkel weten wat er gaande was toen die vreemde man gearresteerd werd omdat hij dingen verkondigde over het verleden... Hij wordt dan ook, samen met de andere arrestant, veroordeeld tot de 'terminale chaos'. Dat klinkt niet gezond, dus probeert hij te ontsnappen...

Wie Chronover juist is, waar hij vandaan komt, wat zijn doel is en wat zijn motieven zijn, komen we niet meteen te weten in dit eerste album. Wat wel duidelijk is, is dat er meer aan de hand is dan je op het eerste zicht zou denken.
André Houot bouwt dit verhaal heel traagjes op in dit eerste deel, dat vooral inleidend is. Er worden vele tipjes opgelicht, maar voor meer duidelijkheid moeten we op de volgende delen wachten. Er is een mooie afwisseling van actie, spanning en meer verhalende delen, maar toch heb je als lezer een beetje het gevoel dat Houot niet goed weet waarheen. Het voelt een beetje alsof hij zomaar wat gebeurtenissen aan elkaar hangt tot hij de geniale ingeving zal krijgen die het verhaal dat beetje extra kan geven. In dit eerste deel gebeurt dat dus nog niet. Maar dat hoeft geen probleem te zijn, dit album is duidelijk een onderdeel van een groter geheel en moet dus in zijn context gezien worden.
Qua tekeningen mogen we niet veel klagen. Hij kan echt mooi tekenen. Sommige decors zijn spectaculair en echt geslaagd. Enkel heeft hij soms problemen met de houdingen van de mensen. Soms staan ze in poses die er eerder ongemakkelijk uit zien of niet echt passend in de context. Maar het is nergens zo erg dat je je er echt gaat aan ergeren.
De inkleuring van Jocelyne Charrance kunnen we zonder meer geslaagd noemen. Genoeg dynamiek, warme kleuren en niet te clean, dat zou immers niet passen.
Een interessant maar niet volledig overtuigend eerste deel.