Bollie & Billie 30 Enteren!

Jean Roba verwisselde in 2006 al het tijdelijke voor het eeuwige, maar zijn geesteskinderen leven verder. Niet alleen van De sliert is er al een nieuw verhaal verschenen (dat wel niet (nog niet?) is vertaald). Ook van Bollie en Billie blijven er nieuwe albums verschijnen. Dit is al weer het vijfde album dat niet meer van de hand van de meester is. Laurent Verron kennen we van het wat onderschatte Govert Suurbier, een serie die zich afspeelt in de woelige jaren dertig. Govert is een priester-missionaris die naar alle uithoeken van de wereld wordt uitgestuurd om de blijde boodschap te verkondigen. Daarbij komt hij met de beau-monde uit die tijd in aanraking, en vooral zijn taalgebruik en gewoonten strijken recht in tegenover de gebruiken van de katholieke kerk. Zoals je ziet is het voor Verron een grote stap geweest naar Bollie en Billie!
Maar toch slaagt hij met brio in zijn taak. Bollie en Billie zijn mee geëvolueerd met de tijd. Zo krijg je al eens een grapje over een gps voorgeschoteld, en heeft Bollie al sportschoenen aan. Toch blijft Verron trouw aan de stijl van Roba. Niet alleen in de tekeningen, maar ook in de omgeving. Zo rijden ze bij Bollie nog altijd met de rode Citroën 2PK. Maar ook in de details volgt Verron zijn leermeester. Zelfs de vogels in een kader doen weer meer dan voor zich uit staren. De grappen volgen nog altijd dezelfde thema’s: grapjes over botten, hondenbaden, de jaloersheid van Billie, de traagheid van schildpad Karolien en haar verliefdheid op Billie. Daarnaast zijn er ook een aantal grappen over Bollie die samen met zijn vriend Pim piraatje speelt. Zo had men ook vlug een titel gevonden natuurlijk.
Bollie is nog altijd veel braver dan zijn collega-striphelden kleine Robbe en Titeuf. Maar toch is dit meer dan een album dat je met wat nostalgische gevoelens eens ter hand neemt. De meeste grappen zijn herkenbaar, maar toch grappig!