Covertekst
Rode krijgsmonniken, een omgekeerd kruis, een vermoorde paus, gifmengsters en een sabeldragende Casanova. In de sfeervolle mantel- en degenreeks 'De schorpioen' nemen de Zwitserse tekenaar Enrico Marini en de Belgisch-Amerikaanse scenarist Stephen Desberg hun lezer mee door de catacomben van het Vaticaan in de zeventiende eeuw.
De reeks is gelinkt met Desbergs eigen religieuze achtergrond. Als gevolg van de duivelobsessie van zijn erg gelovige moeder, boog hij zich sinds zijn achttiende levensjaar over boeken waarin het ontstaan van het christendom, de hemel en de hel ter sprake kwamen. De vragen die hij zich toen stelde komen terug in deze avonturenreeks, aangedikt met eeuwenoude legenden: werd Petrus ondersteboven gekruisigd? Is hij wel begraven in Rome? En had Jezus echt de intentie een kerk op te richten?
Dat 'De schorpioen' enkel een historische reeks is, willen de auteurs echter niet gezegd hebben. Niet toevallig werd een rode draad gekozen waarbij heel wat gebeurtenissen uit die tijd erg nauw aanleunden bij de huidige maatschappij, zoals de opkomst van extreem rechts en religieuze fanatici.
In volgende delen zal tevens blijken dat hun aanpak niet echt religieus, maar eerder humanistisch van aard is. Centraal staan daarin de drie religies, meer bepaald wat hen onderscheidt en wat hen opnieuw zou kunnen samenbrengen. Spanning gegarandeerd. Tekenaar Marini spekte zijn hoofdpersonage met elementen van Zorro, Scaramouche en Errol Flynn.
Zijn fenomenale sfeerschepping en inkleuring bevatten een flinke dosis symboliek. Lichtbruine tinten overheersen deze reeks, met als uitschieter opvallend rood dat staat voor slechte mensen, zoals de kardinalen en de krijgsmonniken. Een uitermate gesmaakte cloak & dagger. Avontuur met een grote A.
Opmerking uitgave
met krantenbon 27 september 2008