Welke regels zijn er bij het aanmaken van strips?

Hallo ,

Hier ben ik nog maar eens , welke regels zijn er bij het aanmaken van strips , ik verduidelijk mij :

Ik ben nu bezich met de reeks van Largo Winch :
heb nu het volgende voor :
Bij De wet van de Dollar heb ik op de achterkant van mijn strip een kleine sticker van Ché ( rechts onder in de tekening ) is die aangebracht door iemand die het wil vervalst weet ik niet hoor . dus vandaar mijn vraag he .

Dan ook nog een andere geval De drie ogen van de bewakers van de Tao werdt er een prent mee geven door stripwinkel Alex oplage 400 stuks . en gesigneerd door Francq , wat doe ik daar mee ? Want als echt 400 mee zijn gegeven aan stripliefhebbers is dat toch belangrijk om te vermelden of niet ?

Wat doen we met persdossier worden deze ook ingezet , want ik kom er soms wel tegen en soms ook niet in deze databank .

Vandaar ook waar kan ik de regels vinden van het inzetten van strips in deze Databank ?

Graag wat antwoorden en zijn er nog mensen die deze zijn tegen gekomen .

Groetjes stripridder
Geplaatst op 25/07/2024 Citeren
Avatar
Stripridder
Geplaatst op 25/07/2024
Avatar Striphens
494
Ietsiepietsie meer uitleg over"invoeren van strips" in FAQs en tips bij het toevoegen van albums. Ik zal het forum eens doorzoekbaar maken...
Oh nee, dat deden we eerder al: in Google (zo'n 560.000 verschillende blz's nu)!

Ik zie bij de Largo Winches dat je de zoveelste speciale variant op basis van uiterlijke kenmerken wilt toevoegen. Er zijn bijna meer speciale series dan niet, dus waarom niet: zorg dat je de juiste gegevens (met liefst zo correct mogelijk taalgebruik) noemt bij de opmerkingenvelden.
Een persoonlijke dedidace of handtekening is uiteraard geen (uiterlijk) kenmerk dat meteen apart gemeld moet worden. Het meegeven van een (gesigneerde) prent is ook niet direct "een nieuwe versie" lijkt me. Op bijna elke beurs heeft een uitgever wel zo'n actie lopen.
Je kunt dit wel opnemen in het veld Opmerking dat je vindt achter de koppeling "+ Gedetailleerd bewerken" voor je eigen administratie.

Je vraag met betrekking tot persdossiers laat ik even onbeantwoord. Ik ken ze niet.
Geplaatst op 25/07/2024 Citeren
Avatar
Striphens
Geplaatst op 25/07/2024
Crew
Avatar woelfie
4169
Wat er op de site te vinden is, zijn de albums "zoals ze zijn uitgegeven".
Laat me verduidelijken:
* Een sticker is achteraf bjigevoegd, en hoort dus niet bij het oorspronkelijke album. Ik vind het ook idioot dat een tekenaar een cover maakt en dan iemand anders (de uitgever meestal) die tekening verpest door er een sticker op te kleven. Dat is dus ook geen aparte uitgave.
Wel kan het soms vermeld worden, bv "bij de eerste uitgave kleeft er een sticker op met blablabla"
Als je wil vermelden dat jouw album dat ietsje meer heeft doordat er een sticker op kleeft, kan je dat vermelden in de opmerkingen van je eigen aankoop.
* Idem met de prent van stripwinkel Alex. Als Alex daar een prent wil bijgeven is dat mooi, maar het hoort niet bij het oorspronkelijke album. Ook hier - zoals Striphens zegt - kan je dat vermelden in de opmerkingen van je eigen aankoop.
Bij Luxeuitgaven zit er bijvoorbeeld vaak een extra prent bij. Dat hoort dan tot de "reguliere" luxeversie en dan wordt het in het vak "opmerking uitgave" vermeld.
* Als een persdossier een tekst is van de uitgever voor de pers, wordt dat niet opgenomen. Als het deel is van het album (bv een paar extra pagina's) is dat effectief een andere uitgave en mag dat op de website opgenomen worden. Best ook vermelden in de opmerkingen inhoud dat er bv 8 extra pagina's in het album zitten als persdossier (en dan moet het aantal pagina's van dat album uiteraard ook 8 meer zijn dan de reguliere uitgave). Ik werk zelf niet voor de pers, dus ik weet niet wat er zo op de markt is, maar je mag me altijd verrassen. :)
Geplaatst op 26/07/2024 Citeren
Avatar
woelfie
Geplaatst op 26/07/2024
Ok , maar ik dat er wel een van de versie is aangemaakt zijnde De prijs van het geld ( met de sticker op de voorkant ) even wel zijn er geen scan aantoegevoegd !
En dit ben ik niet geweest hoor , wil wel je gedachten gang volgen hoor .dan ook nog het volgen in het blad van Ché staan er 15 pagina's van deze strip erin , dus mijn vraag wat doe je dan ? want het verhaal gaat verder volgende maand . Wordt dan het tijdschrift van Ché aangemaakt ?

Verder heb ik de oplossing van ver het terug vinden van de sticker op de achterkant bij De wet van de Dollar deze hoort bij het tijdschrift van Ché nr 88 juni 2007 en op bladzijde 31 staat. een wedstrijd over Largo Winch waar je 5x de volledige reeks kan winnen dit 5 X en 50 x het nieuwe album De drie ogen van de Bewakers van de Tao en ook nog 15 x HC versie . verder staat er nog een deel in van De geverniste vernepelingkes zijnde 2 pagina's . dus wat daarmee gedaan ?

En sorry dat ik mijn vraag zelf oplos maar ik zit in een verhuis en moet zo 6500 strips nagaan dus kan er soms wat in een andere doos zitten he
Geplaatst op 26/07/2024 Citeren
Avatar
Stripridder
Geplaatst op 26/07/2024
Crew
Avatar woelfie
4169
Origineel geplaatst door Stripridder
Ok , maar ik dat er wel een van de versie is aangemaakt zijnde De prijs van het geld ( met de sticker op de voorkant ) even wel zijn er geen scan aantoegevoegd !
En dit ben ik niet geweest hoor

Als het verschil met een andere versie enkel de sticker is, komt deze normaal niet op de site. Als er bijvoorbeeld een bijkomende opdruk is op de achterkant met een identieke voorkant, is dat wel een andere versie. Ook als er bv 2 pagina's reklame voor Che in het album verwerkt zijn, is dat een andere versie.
(maar ik zal de eerste zijn om toe te geven dat er een grijze zone is)
Als iemand die versie van Che heeft en de covers kan toevoegen kunnen we nog kijken of dat album wel een aparte plaats verdient.

Origineel geplaatst door Stripridder
, wil wel je gedachten gang volgen hoor .dan ook nog het volgen in het blad van Ché staan er 15 pagina's van deze strip erin , dus mijn vraag wat doe je dan ? want het verhaal gaat verder volgende maand . Wordt dan het tijdschrift van Ché aangemaakt ?

Het is niet omdat er strips in een tijdschrift staan dat het een striptijdschrift is.
Che is zeker geen striptijdschrift en komt due niet op stripinfo.be

Origineel geplaatst door Stripridder
Verder heb ik de oplossing van ver het terug vinden van de sticker op de achterkant bij De wet van de Dollar deze hoort bij het tijdschrift van Ché nr 88 juni 2007 en op bladzijde 31 staat. een wedstrijd over Largo Winch waar je 5x de volledige reeks kan winnen dit 5 X en 50 x het nieuwe album De drie ogen van de Bewakers van de Tao en ook nog 15 x HC versie . verder staat er nog een deel in van De geverniste vernepelingkes zijnde 2 pagina's . dus wat daarmee gedaan ?

Ik begrijp er niet veel van, maar ik veronderstel dat dat nog over Che gaat? Zoals gezegd: Che is geen striptijdschrift, dus niet op de site.
Maar niets belet jou om dat apart te verzamelen.

Origineel geplaatst door Stripridder
En sorry dat ik mijn vraag zelf oplos maar ik zit in een verhuis en moet zo 6500 strips nagaan dus kan er soms wat in een andere doos zitten he

Blij dat er nog serieuze verzamelaars zijn :)
Geplaatst op 27/07/2024 Citeren
Avatar
woelfie
Geplaatst op 27/07/2024