Site is groter gegroeid

568
Beste stripboekvrienden,

Deze week is de schijfruimte van de website vergroot. Sinds december jongstleden draait de website bij een andere provider, waar we in eerste instantie maar net iets meer schijfruimte beschikbaar hadden dan dat we nodig hadden. Sinds die datum is het aantal afbeeldingen drastisch gestegen. Meer dan 580.000 afbeeldingen vroegen om uitbreiding. Die groei heeft deze week -vlekkeloos- plaatsgevonden. Er is weer genoeg ruimte (extra 12 GB) om kaftjes, logo's en afbeeldingen bij weetjes toe te voegen.
Geplaatst op 16/03/2025 Citeren
Striphens
Geplaatst op 16/03/2025
Crew
13350
Mooi!

Ik herinner me nog dat die files overpompen altijd een hoop miserie was als ik de site verhuisde.
Geplaatst op 16/03/2025 Citeren
Surya
Geplaatst op 16/03/2025
Crew
3339
Top, dat er nog steeds veel moeite in deze fantastische site gestoken wordt! :-D
Geplaatst op 17/03/2025 Citeren
$tripofiel
Geplaatst op 17/03/2025
Origineel geplaatst door Striphens
Beste stripboekvrienden,

Deze week is de schijfruimte van de website vergroot. Sinds december jongstleden draait de website bij een andere provider, waar we in eerste instantie maar net iets meer schijfruimte beschikbaar hadden dan dat we nodig hadden. Sinds die datum is het aantal afbeeldingen drastisch gestegen. Meer dan 580.000 afbeeldingen vroegen om uitbreiding. Die groei heeft deze week -vlekkeloos- plaatsgevonden. Er is weer genoeg ruimte (extra 12 GB) om kaftjes, logo's en afbeeldingen bij weetjes toe te voegen.

Kan het zijn dat door die verhuizing een aantal covers en achterkantjes niet goed zijn overgekomen? Ik merk dat er een heel stel covers nu ontbreken die er altijd goed ingestaan hebben.
Geplaatst op 23/03/2025 Citeren
simonstrip
Geplaatst op 23/03/2025
568
Origineel geplaatst door simonstrip...
Kan het zijn dat door die verhuizing een aantal covers en achterkantjes niet goed zijn overgekomen? Ik merk dat er een heel stel covers nu ontbreken die er altijd goed ingestaan hebben.

Nee, er zijn -volgens mij- geen bestanden verwijderd (of zelfs verplaatst). Maar als jij een voorbeeld weet te noemen, dan kan ik eens zien of die in een archief van 1 of 2 jaar geleden wel bestaan.
Geplaatst op 23/03/2025 Citeren
Striphens
Geplaatst op 23/03/2025
Crew
7922
Het is mij ook nog nergens opgevallen...
Geplaatst op 24/03/2025 Citeren
Veter
Geplaatst op 24/03/2025
covers die ontbreken waarvan ik zeker weet dat die er in stonden: suske en wiske 276, 277, 85, 88, 162, 263
rik ringers 23, 25. kuifje weekblad album Nederlandse nummering bijna alle nummers
donald duck 44, 51, 60
Al deze albums komen naar voren als ik in mijn verzameling vraag om albums zonder cover.

Van de complete Brammetje Bram deel 4 staat wel de achtercover bij de uitgave, de cover zelf ontbreekt, heel vreemd!
Geplaatst op 24/03/2025 Citeren
simonstrip
Geplaatst op 24/03/2025
568
Ik kan -bijna zeker- melden dat er geen stripcovers zijn verdwenen.
Het onderzoek had wel voeten in de aarde. Het is lastiger om te moeten concluderen dat iets er niet is, dan dat er aangetoond moet worden dat het er wèl is.

Aanpak: Voor alle boeken die Simonstrip noemde moest ik op zoek naar welke versie (jaartal) er in zijn verzameling zit. Weekbladnummers (Kuifje, DD) waren niet specifiek genoeg benoemd en zijn dus geen onderdeel geweest van het onderzoek.
Ik heb dan gezocht in de databasecopy die ik maakte op mijn eerste dag webmasterschap (19 mei 2023) naar de informatie die er bij dat specifieke boekje staat. Daar werd NOOIT een cover genoemd voor gevonden versienummers.
De "complete Brammetje Bram 4" was niet te vinden, waarschijnlijk omdat het boek nog niet in het systeem zat op die datum.

Analyse: de ontbrekende covers nu waren ook niet aanwezig twee jaar geleden.

Conclusie: Ik neem aan dat de covers van deze groep boeken toch gewoon niet eerder aanwezig waren. Er is een uiterst kleine kans dat juist deze groep (8 boeken) wel in de tussentijd aanwezig is geweest: er worden eigenlijk nooit covers verwijderd (wel geweigerd).
Geplaatst op 25/03/2025 Citeren
Striphens
Geplaatst op 25/03/2025
Heel vreemd. Ineens zijn er op de site duizenden covers niet meer.
Van splinternieuw tot heel oud. Als ze niet te vinden zijn hebben we de komende jaren nog wat te doen.
simonstrip
Geplaatst op 25/03/2025
568
Ik denk niet dat ze er "niet meer" zijn. Er ontbreken er inderdaad nogal wat, maar daar wordt door velen toch al hard aan gewerkt hoor!

Hoeveel covers/backcovers te gaan nog?
Strips met ontbrekende covers: 40.768 (8 in mijn set, maar die zijn zóó versleten!)
Strips met ontbrekende achterkant: 299.141 (19 in mijn set, maar te versleten, nog niet gedaan of (1x) boek niet terug te vinden...)
Strips met te kleine cover: 104 (in mijn set geen)
Totaal: 340 duizend ongeveer. We hebben zo'n kleine 600.000 plaatjes al in het systeem. Samen 900.000.
Er zijn nu 450.907 uitgaves: dat maakt dat de sommetjes dus best kloppen.

Als je op zoek gaat naar ontbrekende gegevens, zie je dat er heel veel gegevens nog ontbreken: aantal pagina's, ISBN, barcode (vaak is de informatie "geen" al een prima invulling): iedereen kan daar een steentje bijdragen. Zeker als je dat boek hebt (om zeker te weten dat info klopt).
Striphens
Geplaatst op 25/03/2025
Crew
4219
Origineel geplaatst door simonstrip
Heel vreemd. Ineens zijn er op de site duizenden covers niet meer.
Van splinternieuw tot heel oud. Als ze niet te vinden zijn hebben we de komende jaren nog wat te doen.

Er is een paar jaar geleden al eens een grote migratie gebeurd, en daar is toen wat misgelopen, waardoor een niet gering aantal covers verdwenen zijn. Er is toen veel werk in gestoken om zo veel mogelijk terug in te voeren, maar het kan zijn dat er nog een stukje ontbreekt.

Ten tweede is het zo dat er veel Amerikaanse comics verschijnen met 1 tot tientallen variant covers. Die bijeen te krijgen is een (quasi) onmogelijke taak, dus daar ontbreken inderdaad nog veel covers.

Zoals elders al gezegd worden er veel strips ingevoegd die we niet zelf in bezit hebben. Je kan dan wel covers proberen te vinden op het web, maar achtercovers zijn des te zeldzamer.

Tenslotte is het ook zo dat er sinds de eerste versie van de website een aantal velden bijgekomen zijn, onder andere barcode en de achtercover. Bij heel veel lang geleden ingevoerde strips ontbreken die gegevens dus nog, Het zou inderdaad goed zijn dat als iemand (waaronder ikzelf) die strips in bezit heeft, de achtercover gescand wordt en dan samen met de ontbrekende gegevens ingevoerd, maar ik wil nog zo veel dingen toevoegen aan de database, dat dat niet de eerste prioriteit is.
woelfie
Geplaatst op 25/03/2025
Crew
4219
Ik geef toe dat ik zelf ook nog een effort moet doen vanuit mijn collectie:
Strips met ontbrekende covers: 7
Strips met ontbrekende achterkant: 561 (al zitten er nog veel Robbedoes weekbladen tussen)
Strips met te kleine cover: 0 (woohoo)
Strips met ontbrekende gegevens: 848

Het zou wel handig zijn als die lijsten alfabetisch geordend konden worden, dat maakt het opzoekwerk makkelijker. (hint hint)
woelfie
Geplaatst op 25/03/2025
Crew
3339
Ik ben zelf nog mijn collectie aan het alfabetisch zetten (pfff - hier kruipt enorm veel tijd in om al die bananendozen te overlopen) en als dat in orde is dan kan ik beginnen scannen, gegevens toevoegen en andere zaken ...
Maar dat kan nog even duren! ;-)
Geplaatst op 26/03/2025 Citeren
$tripofiel
Geplaatst op 26/03/2025
568
Oh, ja: Strips met ontbrekende gegevens in mijn verzameling: 1 (het internet heeft geen idee uit welk jaar een krantuitgave Ferd'nand is).
Op verzoek van Woelfie zijn alle lijstjes alfabetisch op reeksnaam+deelnummer gezet.

Op alfabet
Geplaatst op 26/03/2025 Citeren
Striphens
Geplaatst op 26/03/2025
Crew
4219
:D
En fijn om te zien dat we misschien terug plaatjes kunnen laten zien op de site.
Kan dat bijvoorbeeld ook met de banners?
Geplaatst op 27/03/2025 Citeren
woelfie
Geplaatst op 27/03/2025
568
Ja! De hack die ik hier toepas, werkt prima!
wat ik hier deed was gewoon een hack. Maar inderdaad keek ik evenhoe banners toch ook te zien zijn!
Geplaatst op 27/03/2025 Citeren
Striphens
Geplaatst op 27/03/2025