Helmond <-> Lombard

Avatar sna
3
Hallo,

Kan iemand mij vertellen welke de verschillen zijn tussen de chick bills die uitgebracht zijn door Helmond uitgeverij en de chick bills die uitgegeven zijn door Lombard ? En hoe zit het qua cataloguswaarde ?

Grtz,

SNA
Geplaatst op 29/07/2008 Citeren
Avatar
sna
Geplaatst op 29/07/2008
Crew
Avatar fluiten
7775
Die verschillen waren zeer beperkt. Helmond was voor de Nederlandse markt. De Lombard voor de Belgische. Wat de waarde betreft vermoed ik dat die gelijkaardig zijn, maar daar kan je beter de Matla eens voor raadplegen.
Geplaatst op 29/07/2008 Citeren
Avatar
fluiten
Geplaatst op 29/07/2008
Avatar sna
3
Is dat dan een verschil in vertaling ?
Geplaatst op 29/07/2008 Citeren
Avatar
sna
Geplaatst op 29/07/2008
Crew
Avatar Surya
13250
Bij mijn weten is het grootste verschil het logo op de kaft. Ik heb geen weet van een andere vertaling.
Geplaatst op 29/07/2008 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 29/07/2008
Crew
Avatar cuppenh
1520
Voor alle reeksen en albums die voorkomen in de situatie Lombard/Helmond is het volgende in het algemeen van toepassing:
- Lombard had de druk en distributie voor België onder zich en Helmond die van Nederland. Gezien het feit dat de albums Lombard als origine hadden en Helmond er (bijna altijd) meteen op volgde (hoewel sommige albums begin '70er jaren pas veel later dan Lombard verschenen) (en het feit dat Helmond de "opvolger" was van VanderHout in Nederland)
voorbeeld: Rik Ringers - Spoken in de nacht: Lombard 1970 / Helmond 1973 !
is de algemene beschouwing dat Lombard een eerste druk is en Helmond een latere druk (eigenlijk 2e) ook als ze hetzelfde verschijningsjaar hebben.
-Prijzen zijn dus ook zodanig dat Lombard een veel hogere prijs heeft dan hetzelfde album voor Helmond.
-In het algemeen zijn de verschillen van uitgaven alleen het Logo van de uitgever op cover en titelpagina. De Lombard uitgaven in het ene geval, Uitgeverij Helmond in het andere. Er is een hele korte tijd geweest dat beide uitgevers op de titelpagina stonden, maar dat zijn albums van Helmond, niet Lombard (? -volgens mijn beperkte recherches tot nu toe)
-Inhoudelijk zijn de albums verder volkomen gelijk aan elkaar.
Geplaatst op 29/07/2008 Citeren
Avatar
cuppenh
Geplaatst op 29/07/2008
Avatar sna
3
Bedankt voor de info !
Geplaatst op 29/07/2008 Citeren
Avatar
sna
Geplaatst op 29/07/2008
Crew
Avatar $tripofiel
3318
Even aanvullende info:

-> De oplage van de Lombard lag VEEL lager dan die van Helmond.
(eigenlijk logisch omdat Nederland groter is dan Vlaanderen)
-> Ook de waarde van een Helmond ligt lager dan een Lombard!!!
(verklaring zie vorig punt)
Geplaatst op 29/07/2008 Citeren
Avatar
$tripofiel
Geplaatst op 29/07/2008